Ryckig Megane mellan 1000 – 2500 varv.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14254
    Saab 9_5
    Deltagare

    RENAULT MÉGANE 1998 1,6 M7K

    Bilen startar utan problem!

    Sedan när man gasar rycker det mellan 1000 o 2500 varv och över går det bra.

    Har för en månad sedan bytt olefilter, olja, luftfilter, tändstift samt ny katalysator då den gammla massan låg på botten och billen hadde skyhöga värden.

    Trode först på tändspolarna. Har inte bytt men tror inte mer på det.
    Knakade på dem, hältde försiktigt lite vatten, sprutade kylspray på dem men inget.

    Bytt tändlägesgivare och dess kontakt. Givare 555 kr. Ny kontakt med 10 cm tråd kostade 397 kr. Snaka om ocker!

    Spjällgasgivaren mätte jag upp och inget avbrott där eller glapp.

    Mapgivaren värkar fungera och slangen är tät.

    Tändboxen nollad (kontakt ur ett tag) kontakterna sprayade.
    Trode först att det var en kabel i flätan ca 10 cm från kontakten det är 3 vita trådar som är klämda där sprayade rostolja och klämde med polegripen men, nej.

    Sprayade kylspray på olika tempgivare men det ända resultat var att fläkten drog i gång när jag sprayade en? Motor gick klockrent.

    Bytte bensinfilter.

    Kollade slang och tryckhålningsventil. Verkar ok.

    Testade att starta bensinpumpen när filtret var isärkopplat och fick en stråle på max 20 cm.
    Undra vad det skall vara för bensintryck efter pumpen? Det här käns som för lite.
    Bytte till en ny pump från skroten så det är lite hazardspel, och bilen rycker fortfarande.

    Vet någon om det fins testuttag för bensintryck i bilen och i så fall var?

    Bensinpumpsreläet? Fins det ett? Kan/har det krånglat? Var sitter det?

    Det har åtmimståne varit tre trådar med samma fel på samma bil, men ingen har haft ett “det här var det”.
    Vad gjorde ni sedan?

    #63148
    aw73
    Deltagare

    vad är det för årsmodell

    för att testa bräsletryck lossa på returen där det ska komma ut bränsle om inte är trycket för lågt

    mät sedan att det finns 12 volt på pumpens anslutningar när moton är i gång

    #63153
    Saabmannen
    Deltagare

    Renault mégane 1998 1,6 m7k

    #63154
    aw73
    Deltagare

    förmodligen har du om du har tur ett 16 polig diagnostikuttag som är OBD2 kompatibelt
    och det ska sitta till vänster bakom en lucka på instrumentbrädan som man kommer åt när man öppnar förardörren

    #63191
    berit
    Deltagare

    Har du SAGEM tändspolar, en på varje cylinder? Dom är erkänt dåliga!

    Små spottar den vid förhöjd tomgång också el måste du rulla (flyt körning med försiktig fartökning). Om lätt belastning krävs håller jag på främre lambdasond. Annars t-spolar.

    #63199
    Saabmannen
    Deltagare

    Hej igen!

    Tack för de snabba svaren/frågorna!

    Jag har varit inne på märkesverkstad och de har kollat med diagnostikprogrammet och de hittade inga fel. Allt var helt OK. Men av någon outgrundelig anledning så hackade det inte då. Sedan när jag åkte därifrån så hoppade jag som en groda på vägen….Grr.

    Det är två tändspolar. En för cyl. 1 o 4 och en för 2 o 3.

    Bytte bensinpump igen men ingen förbätring. Det är 12,4 V vid pump så det är nog OK med reläet?.?.

    Då tänkte jag att när jag meckade så vid ett skede var han svårstartad och ville inte. Sedan rörde jag på flätan in till tändenheten och det gick bättre. Så jag tryckte lite till på kontakten till tändningsenheten. Ingen skilnad. Tog på kabelflätan mellan kontakt och fram till strax före första infäsningen (hållare för flätan ca 10 cm) ingenting. Så rörde jag på flätan mer bakåt och host..host.. bilen stannar. Och nu är den död. Vägrar att starta. Det måste vara någott kabelbrott i stora flätan…fy f..n. Hitta rätt där.

    #63200
    aw73
    Deltagare

    bara att sprätta upp och leta

    motorn är en K7M men det ska vara 3 siffror åsså 702, 703, 720, 790 ?

    #63270
    Saabmannen
    Deltagare

    Idag har jag signalprovat flera kablar. Och det verkar som om det fins kontakt med de jag har provat. Cirka hälften.
    Jag har bilen i ett bullrigt utrymme men varmt. Så det har varit varmt och tort att mecka. Men så blev det för ett tag sedan tyst ochså. Och när jag hadde ringt de viktigaste kablarna och allt var OK så tänkte jag “att jag gör ett startförsök”.
    Då märkte jag att bensinpumpsreläet står och slår som ett hamsterhjärta vid syn av en huggorm.
    Så jag körte + direkt till reläet och inte via styrboxen och det lugnade sig.

    Kan det vara så att styrboxen är kass? För min OBD2 läsare vill inte prata med den. Hur kunde då märkesverkstaden få ut data?
    Fast förut så fick min OBD2 (ELM 327 ver 1.5a) kontakt men inte nu?

    Fortsätning följer.

    #63587
    Saabmannen
    Deltagare

    Jaha, då var det dax att sumera.

    Tack vare hjälp härifrån så kunde jag signalsöka alla kablar, och det var den hjälp jag behövde.
    Det visade sig till slut att felet var mycket lurigt. Det var två fel närmare bestämt.

    Ett!
    Det fins två jord kablar cirka 20 cm bort från styrboxen. De sitter så att man inte ser dem och de är infästa i motorn. Två grövre kablar på 2,5mm. Dessa hadde gått av och låg i skon. Så när motorn stog still fick de jord. Så fort motorn började vibrera/röra sig så försvan jordningen och styrboxen fick spatt.

    Två!
    Inne i flätan fins en kabel som är skärmad. I min bil var den grå utanpå kraftig aluminiumskärm och sedan en vit, röd och en helt ren koppar som man hadde trätt krympslang på den skalade biten i svart färg. Vet inte vad det är för kabel men gissar att det har med den andra databoxen att göra. Där var det ett fel som gjorde så att bilen bara dog. Ville inte start, osv. osv… skalade bort 6-7 mm av skärmen och vulkade ihop ändan med kablarna en och en. Sedan fungerade bile klander fritt. Troligtvis så hadde skärmen kontakt med den vita kabeln lite beroende hur jag drog i flätan.

    Små skitfel men ack så svåra att hitta!
    Tack för all hjälp!!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?