Kkenneth.lTrådstart2009-02-25Min Audi 100 2,0E -90 har en längre tid hafft en mycket ryckig o ojämn gång. Vill inte gå på tomgång till och från, samt kan "stendö" helt plötsligt när jag kör, men startar dock med det samma, men hackar mycket vid gaspådrag! Har tidigare bytt bensinpump (som då var paj) bensinfilter, kollat elkablar. Under en tid gick inte bilen att starta utan bogserhjälp, detta berodde enligt en "privat" reperatör på att inte kallstartventilen fick tillräkligt med ström från elektronikboxen som sitter vid passagerarsidan, han kopplade då ventilen till startmotorn följden blev att bilen startar utan bogserhjälp, kan visserligen vara svårstartad ibland vid varm motor. Misstänker att det är något med insprutningen! Någon med liknande problem som löst sig???? Kanske dags för skroten men den är nybesiktigad utan anmärkningar!:q
kolla vakumslangar o andra luftslangar, ta bort tomgångsmotorn o rengör innuti( vanligt dom geggar igen o kärvar) Sen kolla luftsliden, vanligt den blir oxider runt tratten o gör att den inte löper tillfredställande. Ta bort luftfiltret, o känn med handen innanför om du kan trycka armen uppåt...ska kunna göras med mkt lätt tryck.
Hoppas att du finner felen här:)