Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

s80 tdi (vag-motorn)

Startad av Woods · 2010-05-25 · 2 svar

WoodsTrådstart
tjena

morsan har en s80 tdi från -99 som har säckat av lite den har blivit fruktansvärt! slö. nog för att de är en diesel automat men den va mkt piggare förutnu vågar man inte köra om bilar längre och man acceleration är de intefrågan om längre :P har kollat turbo tryck å de verkar de ha iaf , den har gått ungefär 24-25tusen mil nån som har nån ide va de kan vara ??
berit
Troligt att luftmassmätaren tappat förmågan att mäta större luftflöden.
Då funkar den bra på tomgång och lägre belastning....symptomen gäller alla diesel bilar med luftmassmätare :utrop

Detta fel ger inte alltid felkoder men om man läser av hur mkt luft motorn suger i sig vid belastning, med ett diagnos instrument, kan man se att LMM inte funkar :r

...om den inte heller ryker så behöver man inte heller misstänka själva insprutningspumpen.

...en ytterligare grej att undersöka är att EGR-ventilen stänger, inte är trasig....
agila
Okej

tack för svaret:) ska kika lite på de där .

Fler trådar i Hjälpforumet Bil