Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  Rimsky 6 år, 4 månader sedan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23303

    V6 Power
    Deltagare

    Ja som sagt den tvekar när man gasar fullt. Känns att den vill men hålls tillbaka någon halv sekund sen kommer den lite och så tvekar den men när sen släpper det oftast på högre varv men kan hända då med om man ligger på motorvägen och växlar ner och gasar på så vill den inte vara med helt den känns seg och så tvekar den till någon halv sekund medans man gasar. Kör man som vanligt funkar den fint.

    idag har följande bytts

    *Tändstift NGK BCPR6ES
    * Alla vakuumslangar

    Går lite mjukare men fortfarande lite tvekan när man stämplar full matta, liksom gasar på men den bromsar upp en halv sekund sen kommer den lite, stannar upp en halv sekund. När man sen kommer upp lite i varv matar den på som den ska :S

    Vad är nästa del att testa då? Har känt på tändkassetten men ingen av spolarna är mer varma än den andra så den tror jag inte det är för den misständer ju inte den bara tvekar. Ibland om man kör upp den på 1:an sen växlar till 2:an så liksom är den helt död i orken sen kommer den som ett brev på posten men någon sekund eller så så är den som en sur gammal volvo 240

    Dumpen ej bytt men testat blåsa och suga men går inte så torde väl betyda att den är hel?

    Tips på vad nästa del är att kolla!

    #82599

    slirfeldt
    Deltagare

    Det var väl inte mer uttömmande svar du heller fick på saabforumet i fallet,,, det enda jag med dessa motorer kommer på som är rätt vanligt är just defekt dumpventil som jag bytt på någon sådan maskin.
    Håller med om att på dom 9-5 or jag provkört har det funnits viss fördröjning så som du beskriver, men är det helt otänkbart stort tapp föreligger det ett problem.

    #82603

    wicke
    Deltagare

    Viss fördröjning är det ju normalt men här om jag gasar så bromsar den upp och så kommer det lite sen tvekar sen.och håller på sådär hela tiden. Röck w slangen till wastegate och skulle se hur den ladade men. Tycker inte den laddar mer som den ju ska göra men motorn kanske känner av tvekandet och inte tillåter mer ladd då. Lustigt iaf .

    Vad tar verkstan för att felsöka och testar de då del för del tills de hittar felet ? Alltid lagat mina bilar själv. Men denna gången verkar jag gå bet 🙁

    #82605

    slirfeldt
    Deltagare

    Är själv ingen närmare saabkännare men något skumt verkar det ju vara med den bilen i så fall.
    Möjligtvis att man själv kunde plocka ut eventuell felkod på fenomenet där den enklaste felkodsläsaren fungerar som tex denna som jag iaf vet passar denna modell plus många andra bilar.

    #82607

    wicke
    Deltagare

    Dock så lyser inte check engine vilket jag tycker den borde om den tvekar och har sig. Kör jag som vanligt på halvgas går den jättefint och lugnt :/

    Ingen saab frälst här som kan titta på den i Linköpingstrakten?? Lättare att få ett hum hur den beter sig irl

    #82569

    slirfeldt
    Deltagare

    Jo vet på dessa maskiner vid minsta läckage på annars med klassiska små vakum slangarna till dumpventilen brukar tända motorfels lampan och felkod för det.

    #82629

    Rimsky
    Deltagare

    Har du provat att rengöra gasspjällhuset

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng