Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Saab 9-5

Startad av thombe · 2009-11-27 · 2 svar

thombeTrådstart
Hejs!
Har en SAAB 9-5, 2,0, 2001 års modell.
Plötsligt började motorlampan lysa, så hade jag ingen eller dålig tomgång, men bilen går fortfarande att köra utan ryckningar. Dessutom funkar inte farthållaren! Inbillar mig att det är nåt skumt med nån luftmassemätare eller givare i insuget. Rätt eller fel??
Rimsky
Jag kan bara gissa men kolla vakumslangar samt prova att rengöra gasspjällshuset med 5-56 eller liknande medel sen kan det även vara gasspjället som har gått in i LIMP HOME läge för då tappar du tomgången samt att motorlampan tänds och i den medföljande länken så hittar du hur man återställer limp home läget.

https://photo.platonoff.com/Auto/20041006.Saab_9-5_throttle_body/?all
berit
Sluta GISSA §e, läs felkoder, den EOBD kompatibel, alltså vilken billig läsare som helst funkar :upp

När du raderar felkoden kan du behöva återställa e-gasspjället på dessa om den gått i mekanisk-"limp", (inte alltid)

Dumt att pilla innan man kollat koderna, ifall man själv orskar några...:p

Fler trådar i Hjälpforumet Bil