Saab 9-5 ryker vid start & tomgång

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11468
    Qvisten
    Deltagare

    hejsan.
    har en saab 9-5 -01:a som har börjat ryka vid start o tomgång. Detta sker inte alltid utan kommer ibland. Ingenting vid körning & gasar jag på för att se om det ryker till så kommer det ingenting. Har bytt vevhusventilation men inte backventilen uppe vid ventilkåpan. har blåst rent rören i ventilkåpan. Hoppas ju inte på turboras då det inte syns vid gaspådrag.

    #55835
    fnito
    Deltagare

    kolla felkoder när det händer .. Vet ej om man kan göra detta själv på den bilen.. Men fråga på en verkstad vad dom vill ha för att bara kolla vad det är för felkoder om det är något som ligger kvar. Annars prova att nolla styrboxen. Bör väl fungera som på de flesta bilar att man för lyfta batteripolen mellan 1min-30min
    Men kolla att du har koden till sterion först.. tråkigt annars

    #55844
    berit
    Deltagare

    Jodå det är turbon som tagit en kölapp. Den är inte riktigt framme än men den har börjat och kommer att släppa allt mer olja genom axeltätningarna.

    Läckaget är ännu litet och det du upplever är typiskt. Läckaget pågår även när motorn avstängd och blir därför tydligt då man startar efter att bilen stått ett tag.
    Om du kör lite hårt gasar och pressar på och sedan avslutar med en lång motorbroms och sedan skyndar dig ut (handbroms o tomgång) och luktar på avgaserna kan jag nästan lova dig att dom luktar bränd olja och inte den lite söta lukten som bensinavgaser brukar ge!!
    Dags att budgetera för ett byte. :OO

    Sätter inga felkoder på detta i första taget….om/när den gör det behöver du nog ny katalysator+förvärmare och två nya lambdasonder…bra ide att byta innan oljan forsar i avgasröret :i

    För övrigt så stödjer 9-5 EOBD så det går att läsa koder själv om man har rätt grejer!
    Det vanliga GM-protokollet om jag minns rätt.

    Om du inte har en Aero tror jag det finns turboaggregat på Biltema:fraga

    #55846
    elsuave12
    Deltagare

    hörde nämligen att någon sa att jag skulle kolla kolvringarna mm mm då blev jag rädd!!

    kan det vara det??

    #55868
    berit
    Deltagare

    Har den gått jätte lååångt och är svår att starta kall = dålig komp?
    Nej troligen inte, turbosarna på dessa är dock förbrukningsvaror som brukar hålla runt 15000 mil, ge och ta lite beroende på körstil, laddtyck och service (god ide att byta olja ofta, typ varje 1000mil, helsyntet av god kvalitet)

    #55874
    elsuave12
    Deltagare

    @Dr Dolittle 42604 wrote:

    Har den gått jätte lååångt och är svår att starta kall = dålig komp?
    Nej troligen inte, turbosarna på dessa är dock förbrukningsvaror som brukar hålla runt 15000 mil, ge och ta lite beroende på körstil, laddtyck och service (god ide att byta olja ofta, typ varje 1000mil, helsyntet av god kvalitet)

    den har gått 25000mil men är inte svårstartad för 5 öre går som en klocka & startar i alla väder!

    #55880
    berit
    Deltagare

    Man skall aldrig lova för mkt, men det kan inte vara så mkt annat än turbo dax! Sköt oljebytena noga också så lever kamkedjan längre.

    Misskötta saabmotorer (9-5, 9-3 98-03) har haft problem med kamkedjan pga felande vevhusventilation med nedbrytning av oljan som följd. Silen sätter igen sig pga koksbildning med oljetrycks problem som följd.

    Det kan vara en ide att ta ner tråget och byta sil och packning när man byter turbo. Tänk på att dra säkring till bränslepumpen, köra slut soppa-trycket i systemet (starta och låt dö..) innan turbo bytet så att du kan pumpa upp oljetrycket i systemet och in i turbon innan du startar efter bytet….extra viktigt om du byter sil samtidigt eftersom oljan då är långt borta…..

    #55886
    elsuave12
    Deltagare

    @Dr Dolittle 42621 wrote:

    Man skall aldrig lova för mkt, men det kan inte vara så mkt annat än turbo dax! Sköt oljebytena noga också så lever kamkedjan längre.

    Misskötta saabmotorer (9-5, 9-3 98-03) har haft problem med kamkedjan pga felande vevhusventilation med nedbrytning av oljan som följd. Silen sätter igen sig pga koksbildning med oljetrycks problem som följd.

    Det kan vara en ide att ta ner tråget och byta sil och packning när man byter turbo. Tänk på att dra säkring till bränslepumpen, köra slut soppa-trycket i systemet (starta och låt dö..) innan turbo bytet så att du kan pumpa upp oljetrycket i systemet och in i turbon innan du startar efter bytet….extra viktigt om du byter sil samtidigt eftersom oljan då är långt borta…..

    Jag hoppas att du har rätt & tack så hemskt mycket för hjälpen.
    jag återkommer när bytet är gjort.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?