Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Saab 9-5 ryker vid start & tomgång

Startad av Qvisten · 2009-03-30 · 7 svar

QvistenTrådstart
hejsan.
har en saab 9-5 -01:a som har börjat ryka vid start o tomgång. Detta sker inte alltid utan kommer ibland. Ingenting vid körning & gasar jag på för att se om det ryker till så kommer det ingenting. Har bytt vevhusventilation men inte backventilen uppe vid ventilkåpan. har blåst rent rören i ventilkåpan. Hoppas ju inte på turboras då det inte syns vid gaspådrag.
fnito
kolla felkoder när det händer .. Vet ej om man kan göra detta själv på den bilen.. Men fråga på en verkstad vad dom vill ha för att bara kolla vad det är för felkoder om det är något som ligger kvar. Annars prova att nolla styrboxen. Bör väl fungera som på de flesta bilar att man för lyfta batteripolen mellan 1min-30min
Men kolla att du har koden till sterion först.. tråkigt annars
berit
Jodå det är turbon som tagit en kölapp. Den är inte riktigt framme än men den har börjat och kommer att släppa allt mer olja genom axeltätningarna.

Läckaget är ännu litet och det du upplever är typiskt. Läckaget pågår även när motorn avstängd och blir därför tydligt då man startar efter att bilen stått ett tag.
Om du kör lite hårt gasar och pressar på och sedan avslutar med en lång motorbroms och sedan skyndar dig ut (handbroms o tomgång) och luktar på avgaserna kan jag nästan lova dig att dom luktar bränd olja och inte den lite söta lukten som bensinavgaser brukar ge!!
Dags att budgetera för ett byte. :OO

Sätter inga felkoder på detta i första taget....om/när den gör det behöver du nog ny katalysator+förvärmare och två nya lambdasonder...bra ide att byta innan oljan forsar i avgasröret :i

För övrigt så stödjer 9-5 EOBD så det går att läsa koder själv om man har rätt grejer!
Det vanliga GM-protokollet om jag minns rätt.

Om du inte har en Aero tror jag det finns turboaggregat på Biltema:fraga
elsuave12
hörde nämligen att någon sa att jag skulle kolla kolvringarna mm mm då blev jag rädd!!

kan det vara det??
berit
Har den gått jätte lååångt och är svår att starta kall = dålig komp?
Nej troligen inte, turbosarna på dessa är dock förbrukningsvaror som brukar hålla runt 15000 mil, ge och ta lite beroende på körstil, laddtyck och service (god ide att byta olja ofta, typ varje 1000mil, helsyntet av god kvalitet)
elsuave12
@Dr Dolittle 42604 wrote:
Har den gått jätte lååångt och är svår att starta kall = dålig komp?
Nej troligen inte, turbosarna på dessa är dock förbrukningsvaror som brukar hålla runt 15000 mil, ge och ta lite beroende på körstil, laddtyck och service (god ide att byta olja ofta, typ varje 1000mil, helsyntet av god kvalitet)


den har gått 25000mil men är inte svårstartad för 5 öre går som en klocka & startar i alla väder!
berit
Man skall aldrig lova för mkt, men det kan inte vara så mkt annat än turbo dax! Sköt oljebytena noga också så lever kamkedjan längre.

Misskötta saabmotorer (9-5, 9-3 98-03) har haft problem med kamkedjan pga felande vevhusventilation med nedbrytning av oljan som följd. Silen sätter igen sig pga koksbildning med oljetrycks problem som följd.

Det kan vara en ide att ta ner tråget och byta sil och packning när man byter turbo. Tänk på att dra säkring till bränslepumpen, köra slut soppa-trycket i systemet (starta och låt dö..) innan turbo bytet så att du kan pumpa upp oljetrycket i systemet och in i turbon innan du startar efter bytet....extra viktigt om du byter sil samtidigt eftersom oljan då är långt borta.....
elsuave12
@Dr Dolittle 42621 wrote:
Man skall aldrig lova för mkt, men det kan inte vara så mkt annat än turbo dax! Sköt oljebytena noga också så lever kamkedjan längre.

Misskötta saabmotorer (9-5, 9-3 98-03) har haft problem med kamkedjan pga felande vevhusventilation med nedbrytning av oljan som följd. Silen sätter igen sig pga koksbildning med oljetrycks problem som följd.

Det kan vara en ide att ta ner tråget och byta sil och packning när man byter turbo. Tänk på att dra säkring till bränslepumpen, köra slut soppa-trycket i systemet (starta och låt dö..) innan turbo bytet så att du kan pumpa upp oljetrycket i systemet och in i turbon innan du startar efter bytet....extra viktigt om du byter sil samtidigt eftersom oljan då är långt borta.....


Jag hoppas att du har rätt & tack så hemskt mycket för hjälpen.
jag återkommer när bytet är gjort.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil