Har en koppling som tar väldigt högt upp och är väldigt kort. Går den att justera eller är den slut. kupefläktens läge 1,2 och 3 fungerar ej, däremot läge 4 !! Tacksam för svar.
Gaz
Det låter som din koppling är sliten,den går tyvärr ej att justera.Sen låter det som ditt fläktmotstånd är trasigt.Fläktmotståndet kommer du åt via torkardiket bakom torpedväggen,sitter monterad på värmepaketet.
Testa kopplingen !! kör ca 70 km/tim -PÅ HÖGSTA VÄXELN tryck full gas och håll den nere , tryck snabbt ner kopplingen och snabbt upp igen - slirar den då så är den snart slut . och ju längre den slirar , desto sämre är den....
Helst skall den bara hugga till och ner i rätt varvtal direkt -
- då är den 100 % frisk.
räkna med att det kostar 3-5000:- att få bytt kopplingen på verkstad
KKrister Lindholm2007-02-27 · #I många fall brinner fläktmotståndet upp pga att själva fläkten går tungt så kolla att den snurrar lätt innan du bränner nästa motstånd.
VVatos Locos2007-02-27 · #en liten halvintresse och sådär fråga.. visst är det fläktar med kol.. vist drar då en gammal fläkt då också mer ampere likt de motorer som sitter på R/C bilar?
Tack för era svar även om det där med kopplingen inte var så kul, dock vad jag befarade. Ska göra det där testet som du nämnde, totte. Jag undrar också om motståndet till fläkten är lätt att komma åt eller måste man riva bort annat också ? Ser man tydligt vad som ska bytas?
Hursomhelst ! Stort tack för hjälpen
Fläktmotståndet kan sitta på 2 olika ställen.Antigen långt upp på värmepaketet eller långt ner på framsidan av den.