Saab 9000 startar ej

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20973
    johanmek
    Deltagare

    Har en Saab 9000 -93 som har gått 30000 mil utan större problem fram tills för några veckor sedan när den stannade. Bilen har LH Jetronic 2.2.

    Bilen tänder med startgas, men går inte igång, så uppenbarligen funkar tändningen.
    Varvtalsmätaren rör sig när startmotorn går runt så vevaxellägegivaren verkar fungera.
    (Om det finns en sådan på Jetronic?)
    Har kollat reläer och säkringar och bensinpumpen får ström och går.

    Har gjort följande utan resultat:

    Bensinpump bytt
    Bensinfilter bytt
    Tändkasett bytt
    Batteri Bytt
    Tändstift bytta

    När man försiktigt lossar kopplingen av bensinslangen till spridargrenröret så sipprar det ut bensin,
    så det verkar vara någon form av bensintryck. Finns det någonting som kan hindra spridarna
    från att öppna?

    Tacksam för alla former av tips!

    #80206
    slirfeldt
    Deltagare

    Du säger att den tänder till med startgas går den då så länge man sprayar startgasen? I så fall är det klart bränslerelaterat problem.
    Ett sätt med vore med att kontrollmäta bränsletrycket är det rätta och framför allt jämt bränsletryck.

    #80211
    wicke
    Deltagare

    Kan ju vara btr: bränsketrycksregulatorn som packat ihop. Aldrig hänt mins bilar men händer gör det ju. Du vet med dig att pumpen du bytte till är funktionsduglig?

    #80213
    lenaola
    Deltagare

    Jag tror inte på btr (aldrig hört talas om en sån som pajjat) tror snarare på att det är något skummens med själva spridarna eller snarare elen till spridarna som ska öppna dom! Till att börja med tror jag att ditt system år kopplat så att samtliga spridare får sin minuskontakt via en gemensam jordpunkt den skulle jag kolla upp om jag vore dig kolla vilken av kablarna till spridarna som representerar minus och koppla in dig på någon av dessa och se till att åstadkomma bra kontakt med minuspolen där. Funkar inte det skulle jag koppla in en voltmätare parallellt över spridarna för att mäta och se om styrströmmen kommer till dessa d motorn snurrar.

    #80214
    AtmottetitMiz
    Deltagare

    Ja, den går så länge man sprayar startgas. Får skaffa en bränsletrycksmätare och se vad den visar.

    Beträffande bränslepumpen så verkar den funktionsduglig, men jag har inte några konkreta bevis mer än att bilen startade för 2 veckor sedan efter det att jag först tvångskört pumpen, och sedan startat bilen på vanligt sätt. Då gick bilen felfritt i en timme. Sedan dess har den inte startat, trots tvångskörning av pumpen.
    Pumpen var begagnad så jag har inga konkreta bevis på att den är helfrisk. Kräver start av bilen mer bränsletryck än körning?

    #80216
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja då ger iaf en kontroll av just bränsletrycket ett konkret svar så att det iaf står rätt till, innan man felsöker vidare till spridarna är en god idé.

    Likså ger en bränsletrycks kontroll med en koll på att btr fungerar som den ska och sant, det är väldigt sällan en sådan går sönder men händer att den kan låsa sig i ett läge.

    #80220
    lenaola
    Deltagare

    när du tvångskör pumpen kör du då även pumpen i tanken ? det finns två bränslepumpar en förpump och en tryckpump. Kör man bara tryckpumpen kan man ha sönder tryckpumpen. Om bränsletrycket fram till fuelrailen är tillräckligt högt och din btr funkar som den ska kan du enkelt se utan en bränsletrycksmätare!
    Gör såhär:
    koppla loss returledningen till tanken (dvs den som sitter till tanken efter BTR:en) där ska det komma bensin gör det inte det blir inte trycket nog högt innan btr:en.

    Lite teori hur det funkar: förpump i tanken (tror saab 9000 har en sådan inte säker dock) levererar bränslet fram till tryckpumpen. Tryckpumpen trycker fram bränslet till motorn i ett högt tryck (nog högt för spridarna och lite till) efter spridarna sitter BTR som släpper ut överflödigt tryck i returledningen till tanken. till BTR går även en vakumledning som gör att bränsletrycket kan höjas en aning då vakumet i insuget blir stort.

    Såhär ser en BTR ut (se bild) två bränsleledningar (på den ena sitter en svart-slang den andra pekar ner mot bordet) och en vakumledning (den pekar uppåt)

    https://www.vestgote.se/saab/900t8/megasquirt/thumbbtr.jpg

    #80243
    AtmottetitMiz
    Deltagare

    Det finns soppa vid spridarna, men verkar inte vara något direkt tryck. (Har dock inte fått tag på tryckmätare än)
    Spridarna har ström.
    Ur BTRs vakumslang rinner ingen soppa så jag förmodar att den är hel.

    När jag tvångskör pumpen så kopplar jag in ström i toppen av pumpen när den sitter kvar på pumpen. Där finns bara två anslutningar för ström, (+ 2st för bensinmätare) så om det finns två pumpar i pumppaketet lär båda få ström.

    Tvångskör man pumpen typ över en minut kommer det fortfarande ingen soppa till tankens returledning så pumpen får inte upp tillräckligt tryck för att BTR ska utlösa.
    Antar att det sitter en plugg i pumpen eller att jag fått tag på en defekt. (satte i en begagnad) Ikväll åker pumpen upp. 😉

    #80248
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja det verkar något skumt med denna bränslepump som i vilket fall borde ge tillräckligt bränsletryck för att öppna btr och för kontroll av bränsletryck kan man faktiskt använda vanlig manometer för tryckluft att tillfälligt mäta upp bränsletrycket.

    #77030
    lenaola
    Deltagare

    fast vad är det för mening att mäta bränsletrycket antingen är det för lågt eller så är det tillräckligt för att “öppna” btr och då flödar det i returledningen.

    Jag kan möjligen se en vitts i att mäta bränsletryck före och efter bränslefilter för att se om man har ett tryckfall över detta. Men varför ska man göra det misstänker man filtret är det ju bara att byta det.

    En sak slog mig: var bilen felaktig innan du påbörjade ditt mek? När det blir såhär skummens brukar det ofta vara ngt enkelt man inte tänkt på: Kan det vara så att du råkat göra ngt fel… tex monterat filtret bakåfram. eller gjort nått galet med sugledningen i tanken så den inte ligger under ytan eller vänt ngt bakåfram som innehåller backventil eller dylikt.

    #75214
    slirfeldt
    Deltagare

    Enkla meningen att kontrollmäta bränsletrycket är att se om systemtrycket är bra eller ej,, detta för att få en uppfattning om bränslepumpen är frisk tex. 🙂

    Visst gå vidare igenom så allt ser bra ut som nämt för det borde så snurra i gång annars.

    #61823
    AtmottetitMiz
    Deltagare

    oollaa: Bilen var inte felaktig innan den stannade. Den har gått bra och har inte varit svårstartad innan. Håller med om att det skulle kunna vara så att pumpen inte suger lika långt ner i tanken efter byte, och därför har gett en del av mina problem, så därför tankade jag upp bilen idag. För den startade!!

    Verkar som om jag drabbats av flera parallella fel på något skumt sätt.
    I helgen upptäckte jag att backventilen hängt sig vid bensinpumpen. Kulan hade fastnat rätt hårt och efter att jag tryckt in den med tång så startade bilen och gick
    utan problem. Kunde köra bilen en timme, med bra acceleration och inget strul. Har bytt ventilen nu, och kört en tur med nya ventilen.

    Efter att bilen stått några timmar startar den inte igen. Never ending story…;)
    Mätte av en händelse resistansen på tempgivaren på insuget. Denna verkar helt av för jag får inte fram något värde. Kan detta vara en anledning till att den inte startar?

    #58561
    lenaola
    Deltagare

    hmm kan det vara ngt som gör att din backventil fastnar …. dvs något som trycker ventilen till ett sådant läge så långt tillbaka att den helt enkelt fastnar å att det även hänt med den nya ventilen. backventilen ska ju hålla kvar trycket över spridarna då pumpen stannar dvs om skillnaden i tryck över backventilen skulle bli väldigt högt av ngn anledning kan man ju tänka sig att kulan trycks tillbaka så hårt att den fastnar. Ta bort backventilen om det går så du kan utesluta den bilen ska funka utan men ta lite längre tid att få igång.

    #57392
    AtmottetitMiz
    Deltagare

    Ska se om jag kan fixa en anslutning så jag kan köra utan backventil. Ska fixa en returanslutning på skroten som ju inte har en kula och sätta den på tryckledningen.

    Bytte förövrigt tempgivaren på insuget idag till en hel, men det förändrade inget 😉

    #80418
    AtmottetitMiz
    Deltagare

    Nu fungerar bilen igen!! Visade sig vara bränsletrycksregulatorn som hängt sig. Det ledde till att det blev ett jävulskt tryck i hela systemet och fick backventilen vid tanken att kilas fast. När backventilen fastnat kom ingen bensin fram till spridarna.
    Tack för alla tips, nu rullar gamla Bettan igen! 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?