Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Saab 9000 startar inte

Startad av polxlt · 2006-11-07 · 5 svar

polxltTrådstart
Vad kan vara felet när den inte startar?
Startmotorn drar runt motorn men den tänder inte.
Har Haynes Gör det självbok och har läst på lite.
Tänkte i första hand att det är nått med bränslesystemet
och det står nånting om att man ska höra ett relä klicka eller man ska höra ett surrande ljud.Jag hör varken eller.Står nånting om att det ska sitta ett relä på vänster sida om instrumentpanelen som styr bränslepumpen, vart sitter relät,,jag kan inte hitta det.
Det knepiga var att den ville inte starta efter att jag bytte packningen till vevhusventilationen,sitter typ en "plopp" i hålet på ventilkåpan som det går slangar ifrån,den packningen var dålig så det höll inte tätt där,därför bytte jag till en ny (köpt på saab).Men efter detta byte ville den inte starta,är det en ren slump eller vad?Tänkte om den drog tjyvluft men det ser tätt ut efter bytet.Bilen är alltså en Saab 9000 CD 2,3 l årsmodell 1990

Edit:tog upp tändstiften efter jag "gnuggat" lite med startmotorn o tänkte att dom är säkert blöta nu, men dom var torra
fnito
Vet inte riktigt hur insprutningen funkar på en saab, men kolla om du inte har kommit åt någon kontakt eller liknande som brutit strömmen till spridarna. Kolla säkring/arna till bränsle pumpen om det inte är någon sådan som är trasig. Eller att du kom åt en kabel till/från tändspolen när du höll på under huven.. Har du kollat om du har gnista på stiften??
pmixor
@ankman 17133 wrote:
Vet inte riktigt hur insprutningen funkar på en saab, men kolla om du inte har kommit åt någon kontakt eller liknande som brutit strömmen till spridarna. Kolla säkring/arna till bränsle pumpen om det inte är någon sådan som är trasig. Eller att du kom åt en kabel till/från tändspolen när du höll på under huven.. Har du kollat om du har gnista på stiften??


Nix det har jag inte kollat,,hur kollar jag det enklast:r :confused:
fnito
Plocka ur ett stift och sätt fast det på tännhatten lägg in det dit där du skruvar i stiftet men inte så långt in för du ska fortfarande se botten på stiftet.. Säg åt en kompis att köra på starten och kolla om det gnistar.. Funkar det så kan du göra nästa koll..
Skruva bort slangen till insuget från luftburken (skruva dit stiftet före *ler*)
Så att du kommer åt att spraya in startgas.. Be kompisen att köra på starten medans du prayar in startgas i insuget.. Startar bilen då är det inte fel på tändningen.. då kan du ägna dig åt att felsöka på bränsle sidan
pmixor
@ankman 17139 wrote:
Plocka ur ett stift och sätt fast det på tännhatten lägg in det dit där du skruvar i stiftet men inte så långt in för du ska fortfarande se botten på stiftet.. Säg åt en kompis att köra på starten och kolla om det gnistar.. Funkar det så kan du göra nästa koll..
Skruva bort slangen till insuget från luftburken (skruva dit stiftet före *ler*)
Så att du kommer åt att spraya in startgas.. Be kompisen att köra på starten medans du prayar in startgas i insuget.. Startar bilen då är det inte fel på tändningen.. då kan du ägna dig åt att felsöka på bränsle sidan


Men i och med att stiften är torra efter tags gnuggande torde ju vara ett tecken på att ingen soppa kommer kommer fram eller:q :OO ...jaja ska felsöka idag.Men det jag helst skulle vilja veta är vart relät till bränslepumpen sitter om någon vet det
Henka
det sitter under bakom handsfacket , lossa på en massa torxskruvar så hittar du det

Fler trådar i Hjälpforumet Bil