Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Saab 95 2,0t 98

Startad av GES202 · 2009-01-26 · 3 svar

GES202Trådstart
Vänster halvljus defekt samt höger bakljus (säkringar ok lampor ok)
polco
Troligtvis har du fel på det orange ljusreläet,brukar drabba vänster halvljus.
berit
Antagligen två fel som du upplever som ett :i

Att halvljuset inte lyser på ena sidan beror troligen på trasig glödtrådsvakt för främre lampor. Det är orange och sitter i relä/säk-boxen i motorrummet. Placerat längst fram längst till höger (sett i bilens färdriktning). Det är dyrt, men man kan ofta själv löda dåliga anslutningar med gott resultat:upp

P-ljus bak är besvärligare, men är bilen utrustad med dragkrok?
Minns inte hur släpvagnskontakten kopplas. Rakt på befintligt ledningsnät el med separat styrbox? Hur som helst bör man nog koppla bort dragkrokskontakten från bilens ledningsnät.

Om inte det hjälper får man kontrollera kabeln mellan lampan och styrboxen TWICE. Börja med att ta loss kontaktstycket på baklampan sätt på p-ljuset, anslut test-lampa (ej diod) mellan stift nr 2 och jord. Lyser lampan?-om ja fel i lampenhet el dålig jord anslutning.

Ingen spänning eller ström i lampkontakten? Stäng av ljuset, koppla från batteriet, koppla loss kontakten/handsken på TWICE (under förarstolen) mät resistans mellan stift nr 68 och nr 2 vid bakljuset. Skall vara mkt nära noll ohm. Var försiktig med stiften! Är kabeln dålig ersätt den:)
Är kabeln hel är med största sannolikhet TWICE defekt. Låt en verkstad byta den:x

Lycka till och vänligen rapportera dina framsteg:utrop
pidder
Tack för ditt svar,det var den orange relät som var problemet framljus,
bakljus var det en säkring,fast jag hade kollat, mätte sen med instrument.

Hej o Tack

Att halvljuset inte lyser på ena sidan beror troligen på trasig glödtrådsvakt för främre lampor. Det är orange och sitter i relä/säk-boxen i motorrummet. Placerat längst fram längst till höger (sett i bilens färdriktning). Det är dyrt, men man kan ofta själv löda dåliga anslutningar med gott resultat:upp

P-ljus bak är besvärligare, men är bilen utrustad med dragkrok?
Minns inte hur släpvagnskontakten kopplas. Rakt på befintligt ledningsnät el med separat styrbox? Hur som helst bör man nog koppla bort dragkrokskontakten från bilens ledningsnät.

Om inte det hjälper får man kontrollera kabeln mellan lampan och styrboxen TWICE. Börja med att ta loss kontaktstycket på baklampan sätt på p-ljuset, anslut test-lampa (ej diod) mellan stift nr 2 och jord. Lyser lampan?-om ja fel i lampenhet el dålig jord anslutning.

Ingen spänning eller ström i lampkontakten? Stäng av ljuset, koppla från batteriet, koppla loss kontakten/handsken på TWICE (under förarstolen) mät resistans mellan stift nr 68 och nr 2 vid bakljuset. Skall vara mkt nära noll ohm. Var försiktig med stiften! Är kabeln dålig ersätt den:)
Är kabeln hel är med största sannolikhet TWICE defekt. Låt en verkstad byta den:x

Lycka till och vänligen rapportera dina framsteg:utrop

Fler trådar i Hjälpforumet Bil