Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Saab..

Startad av loneranger · 2008-09-16 · 2 svar

lonerangerTrådstart
Hur går man tillväga för att byta värmefläkt på saab 900 (1987 års modell) ??..och är det svårt..???
lenaola
Nejdå inte speciellt svårt !!!!

Jag har gjort det men det känns som 100 år sedan... Vill minnas att det då kändes som jag rev isär hela bilen i onödan. Om du öppnar motorhuven så sitter det en (eller två tror jag kanske) skruv på varje sida som håller fast hela instrumentpanelsbalken. Lyfter du loss denna kommer du åt enkelt MEN det ska inte behövas... det va hursomhelst så jag gjorde (kablarna är långa så det går ganska enkelt att lyfta ner den lite i högerkant det enda du verkligen behöver lossa är slangarna till kupevärmen)

Nu till hur det borde gå att gå tillväga. lyft bort högtalargallret på högersida Efter att tagit loss även högtalaren ska du i princip se fläkten.... är du en "orm" ska även skruvarna gå att komma åt härifrån... annars kan du behöva lyfta loss kåpan som sitter ovanför fläktreglaget denna kåpa sträcker sig ända till andra sidan ratten och sitter skruvad med Långa torxsskruvar underifrån i panelen Obs håll isär dessa då de har olika längd och det är petigt att rätt längd hamnar rätt sedan efteråt.

Vet inte vad som blir enklast faktiskt Börja dock under högtalargallret på högersidan löser du det enbart genom det hålet dvs du är en orm då är det garanterat enklaste den vägen....
lenaola
hurgåre för dig !?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil