Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Såg denna mätare på biltema

Startad av oollaa · 2008-10-16 · 4 svar

oollaaTrådstart
19-1307 kamremmsspänningsmätare.... någon som har ngn erfarenhet.... alltid när jag monterat en kamrem känner jag den där oroliga känslan belv fanstyget nog spänt jag litar ju på fjädern oftast men tänk om den är kass. Någon som vet om alla ska remmar spännas lika.

Finns det spännvärde för olika remmar att läsa av ngn stans, någon som har ett liknande verktyg !?

Om man enkelt kan få uppgifter om vad verktyget ska ge för värde på samtliga bilar är ju detta definitivt ett verktyg att ha i samlingen bara för att checka innan man skruvar ihop allt....

Vad säger panelen!?
slirfeldt
Jo det finns ovanligt mycket nya tekniska prylar i den senaste katalogen och denna har jag heller inte sett tidigare, men visst är man osäker kan den säkert var till nytta om man då har någon form av referens värden att gå på.

Annars brukar det gott räcka med den automatiska fjäderspänningen och sedan låsbulten i dom flesta fall, för att så lugna den värsta oron,,, det är iaf min erfarenhet av en mängd kamremms byten på många olika bilar.
lenaola
jodå ja brukar också lita på fjädern men då man sett skräckexempel på rostiga dylika blir man ju lite orolig... tänker mig också att den sjädern med tiden tappar stinget efter att suttit på bilen spänd och värmts och svalnat ett antal tusen ggr....
Men det jag framförallt undrar är om det finns ngt referensvärde vad ska den här mätaren stå på när man spänt klart!!??

dessutom är det så att jag ngn gång bytt på några gammla häckar (tror de va en opel å en vw) som inte hade ngn fjäder då känns det mycket olustigt, speciellt om bilfan inte är ens egen..
slirfeldt
Jo vad mätväret skall stå på kan ju ned vara rätt intressant i frågan och alla bilar har dessutom lite olika spänningar och vad som sedan varje tillverkare hävdar, men själv efter "några" sådana byten är jag inta så orolig alls äver detta.

Och visst på modeller med fjäder som dels skall bytas på många bilar vid rembytet och sedan så används i regel inte dessa då remmen sedan låses med spännhjulet, men visst kan det vara lite lurit på sådana som skall justeras för hand och där får man då gå på ren yrkeserfarenhet och spänna lagom hårt,, även om det ofta rör sig om andras bilar. ;-)
lenaola
jodå visst vet jag att fjädern inte används slutligan att det är en bult som drar fast det men trots det så är ju fjädern hoptryckt det borde med tiden trycka till den.

Har aldrig bytt fjädern men där sa du nått.... kanske nått att tänka på nästa gång... ska ta remmen på hondan nu den har strax varit med i nio år så det börjar kännas akut.

Någon som vet ngn bra länk där de e billigt till den vill inte kosta på den bilen nått egentligen... biltema har inte å övriga som ja hittat tar minst en tusing... tysklänk kanske finns !?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil