Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Säkringsfråga Nissa micra k11..

Startad av Enchanter · 2008-09-07 · 12 svar

EnchanterTrådstart
Jag kollade över säkringarna på bilen jag nyss har köpt, det kändes rätt eftersom bilen i övrigt inte är direkt välservad ..

I Haynes boken så såg jag att säkringarna inte stämde så särskilt bra. På flera ställen satt fel säkringar,
så tog och bytte till säkringar som var korrekt enligt boken.

Testade allt efteråt och allt funkade kalas, fläkten som tidigare var död funkade igen så det var positivt!

Men ett problem var det, bakljuset på förarsidan slutade att fungera. Jag märkte detta en period efter säkringsbytena
så det blev en hel del felsökning först innan jag kom på kopplingen.

Hursomhelst när jag felsökte så märkte jag att el kablarna till baklyset inte stämde med i boken, kabeln till själva baklyset var en orange kabel
medans i boken så skulle det vara en Röd/blå kabel, det är en original kabel så den är inte utbytt, på andra sidan så stämde det.

Efter att ha kliat mig i skallen ett tag så kom jag och tänka på säkringarna, så tog en chansning och satte in en säkring på en
av de (i boken) outnyttjade platserna och vips så funkade det!

Jag har en bild här på säkringsboxen:

003_600x800.jpg

De röda pilarna visar vart det i Haynes boken ska vara en outnyttjad säkrings plats. Den gula ringen är säkringen jag använde
för att testa (tog en 10A, vet inte om det är korrekt..). Den blå ringen visar att det sitter stift där, så den borde väl vara till för nått?

Vore fint om nån kunde hjälpa mig, jag har svårt att tänka mig att det skulle vara bytt kabel till baklyset. Kollar man närmare
så är kablarna till bakljuset märkt med en blå färgklick och det är även den oranga kabeln.

Bilen är en 1993..
slirfeldt
Trodde då man själv har samma modell (K10 fast en -00) så stämde inte mycket bland säkringarna som dessutom är av minimodell,, men det framgår inte av beskrivningen på luckan eller dess instuktionsbok hur var säkringarna skall sitta.

Låter långsökt att kabeln till just vänster bakljus skulle vara bytt, men dessa parkering/bakljus är annars avsäkrade sidovis så då borde ju även vänster parkeringsljus vara svart om nu vänster bakjus var det,,,

Även med "osäkrade" fack kan förekomma även om det skulle finnas stift där på utrustning som inte finns i bilen, sådan har tex jag för elhissar som inte finns i bilen,,,
magnum
@Peter H 35727 wrote:
Trodde då man själv har samma modell (K10 fast en -00) så stämde inte mycket bland säkringarna som dessutom är av minimodell,, men det framgår inte av beskrivningen på luckan eller dess instuktionsbok hur var säkringarna skall sitta.

Låter långsökt att kabeln till just vänster bakljus skulle vara bytt, men dessa parkering/bakljus är annars avsäkrade sidovis så då borde ju även vänster parkeringsljus vara svart om nu vänster bakjus var det,,,

Även med "osäkrade" fack kan förekomma även om det skulle finnas stift där på utrustning som inte finns i bilen, sådan har tex jag för elhissar som inte finns i bilen,,,


Fast kollar man i Haynes rephandbok så ska det vara samma kabel till både vänster och höger bakljus, det är det som är det konstiga.
slirfeldt
Stämmer,,, vet inte vilken Haynes bok du har, men den jag har heter 3254 och är grön som tar upp alla dessa modeller från -93 till -02, och det stämmer att modeller upp till -99 är det tydligen samma kabel till bakljuset som där påstår att det skall vara röd/blå för båda som sedan förgrenas innan dom går till ljusomkopplaren, på micra från -99 har separat strömförsöjning till tex båda bakljusen.

Så med det verkar det vara lite hemmapulat på gång då du plötsligt fick fart på det bakljuset genom att sätta i en säkring, men du kan inte få fram vad denna säkringsplats var avsedd för? Som fick den lampan att lysa.

Sedan med dessa reparations handböker som vissa anser inte passar oss i vissa avseenden, är att dessa ofta är en ren översättning från bilar för den engelska bilparken som dels är högerstyrda, men kan även ha andra skillnader som tex andra färgkombinationer på kablar osv.
lenaola
Kan det vara så att denna bilen har ett originalmonterat drag... eller att den på något annat sätt är förberedd för ett drag och att den därmed inte har "standard" el-flätorna. Blir ju extra påfrestning bak när kärran hängs på och därmed ken dom dragit extrasladdar/extrasäkringar för detta ändamål.

Kan vara såhär även om det inte sitter drag på den. Alltså bilen har extrautrustats från fabrik. För att det skaulle monterats ett drag även om detta aldrig monterats.
slirfeldt
Efter att själv ha monterat ett drag på egna micran så är inget fördraget och det är i övrigt sällan anledning finns att ha drag på en sådan liten bil med så låg dragvikt, och var så även mycket svåryt att då finna ett begagnat dito,, utan det är klipp å klistra metoden som gäller vid inkoppling av dess elektriska koppling.
magnum
@Peter H 35739 wrote:
Stämmer,,, vet inte vilken Haynes bok du har, men den jag har heter 3254 och är grön som tar upp alla dessa modeller från -93 till -02, och det stämmer att modeller upp till -99 är det tydligen samma kabel till bakljuset som där påstår att det skall vara röd/blå för båda som sedan förgrenas innan dom går till ljusomkopplaren, på micra från -99 har separat strömförsöjning till tex båda bakljusen.

Så med det verkar det vara lite hemmapulat på gång då du plötsligt fick fart på det bakljuset genom att sätta i en säkring, men du kan inte få fram vad denna säkringsplats var avsedd för? Som fick den lampan att lysa.

Sedan med dessa reparations handböker som vissa anser inte passar oss i vissa avseenden, är att dessa ofta är en ren översättning från bilar för den engelska bilparken som dels är högerstyrda, men kan även ha andra skillnader som tex andra färgkombinationer på kablar osv.


Det stämmer, min Haynes bok heter också 3254. Jag har ingen anning vad säkringshållaren har för funktion, därför jag skrev här för att kolla :)
Det står att den är outnyttjad plats i Haynes.

Det kan vara så som du säger, men det kan ändå vara så att de har dragit om kablar där framme vid säkringsdosan. Bilen är en import som har varit smälld så den har minst sagt ett förflutet :)
magnum
@oollaa 35759 wrote:
Kan det vara så att denna bilen har ett originalmonterat drag... eller att den på något annat sätt är förberedd för ett drag och att den därmed inte har "standard" el-flätorna. Blir ju extra påfrestning bak när kärran hängs på och därmed ken dom dragit extrasladdar/extrasäkringar för detta ändamål.

Kan vara såhär även om det inte sitter drag på den. Alltså bilen har extrautrustats från fabrik. För att det skaulle monterats ett drag även om detta aldrig monterats.


@Peter H 35809 wrote:
Efter att själv ha monterat ett drag på egna micran så är inget fördraget och det är i övrigt sällan anledning finns att ha drag på en sådan liten bil med så låg dragvikt, och var så även mycket svåryt att då finna ett begagnat dito,, utan det är klipp å klistra metoden som gäller vid inkoppling av dess elektriska koppling.


Jag har inte kollat men tror inte att det har funnits nått drag på micran, kan för övrigt inte komma ihåg att ens sett en micra med drag. Den är ju så slö så orkar ju knappt med sin egen vikt, så det skulle vara intressant att försöka dra nått :)
slirfeldt
Nej det är mindre troligt som sagt att det knappast suttit något drag på den, sedan framgår inte om det kanske är 1,0:an du har, men egna 1,3:an på modiga 75 hk är ändå hyfsad pigg måste jag hävda med sina 950 kg tjänstevikt, där jag även vid flera tillfällen kört klart överlastade släp med singel (runt 1 ton,,), men visst allt är rellativt med en bil och dragvikt på runt 850 kg.

Men åter till problemet, dra i så fall bara en ny kabel mellan bakljusen, då det ändå skall vara kopplade så enligt kopllingscheman,,,
magnum
@Peter H 35883 wrote:
Nej det är mindre troligt som sagt att det knappast suttit något drag på den, sedan framgår inte om det kanske är 1,0:an du har, men egna 1,3:an på modiga 75 hk är ändå hyfsad pigg måste jag hävda med sina 950 kg tjänstevikt, där jag även vid flera tillfällen kört klart överlastade släp med singel (runt 1 ton,,), men visst allt är rellativt med en bil och dragvikt på runt 850 kg.

Men åter till problemet, dra i så fall bara en ny kabel mellan bakljusen, då det ändå skall vara kopplade så enligt kopllingscheman,,,


Det är en liters versionen jag har och med tanke att den bara har 54 hästar så tycker jag att det funkar helt okey, så länge man undviker allt för långa omkörningar :)

Som jag skrev först så funkar bakljuset som det ska efter jag placerade en säkring där det enligt Haynes inte ska vara nån säkring alls.
slirfeldt
Men framgår det inte av någon form av märkning på tex locket (om sådant finns) vad det säkrings facket är till/för, som fick just det bakljuset att tändas? Verkar vara skumt då bakljusen på dessa skall vara kopplade i serie,,,

Jo med effekt uttaget är det stor skillnad mellan dessa motorer, men viss räcker äver 54 pigga hästar med till,,,
magnum
@Peter H 35983 wrote:
Men framgår det inte av någon form av märkning på tex locket (om sådant finns) vad det säkrings facket är till/för, som fick just det bakljuset att tändas? Verkar vara skumt då bakljusen på dessa skall vara kopplade i serie,,,

Jo med effekt uttaget är det stor skillnad mellan dessa motorer, men viss räcker äver 54 pigga hästar med till,,,


Sent svar .. :)

Det finns ingen märkning tyvärr, den måste ha ramlat bort med tiden..

Men hursomhelst är det fixat nu, jag satte in en säkring där det inte igentligen skulle vara en säkring (enligt Haynes) och vips så funkar det och båda lamporna funkar bak ..
slirfeldt
Kul att du löste det, och jo med så pass gammal bil ramlar dessa dekaler lätt bort,, och har med sett att det på dessa kan vara svårt att se om det är "blindpluggar" i oanvända säkringshållare.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil