Scorpio -97 Visslande cupéfläkt

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14141
    andersgo
    Deltagare

    Hej

    Har ganska nyligen köpt en gammal ford scoprio -97 av alla bilar, 25000mil på mätaren. Den fungerar utmärkt förutom en ibland visslande cupéfläkt. Har aldrig kört Ford tidigare så jag har ingen koll hur stor insats detta är att fixa.

    Sedan går inte temp.mätaren upp mer än till “halvhalv” som max fast värmen i bilen är relativt bra ändå. Är det värt att byta termostat?

    /Anders

    #62697
    slirfeldt
    Deltagare

    Är tydligen rätt vanligt fenomen på dessa och tycker man detär värt besväret så skall det inte vra allt för omständigt at byta denna speciellt om det inte sitter AC i den,,, och sitter i motorrummets bakkant och här en liten bytes manual från fordforumet https://www.fordclubsweden.se/forum/

    “1. Ta bort batteriet. Lossa kablarna på plåten som löper tvärs genom motorrummet. Ta bort plastslangen som går mellan insuget och bromsservon. Om det är en 2,9:a, ta bort tändkablarna och fördelarlocket. Lossa på kablarna till manickerna som styr återcirkulationen av kupeluften som sitter på sidan av fläktkåpan mot batteriet.

    2. Lossa på plåten som går tvärs genom motorrummet. Den går inte att ta bort för att AC-slangarna går genom den, men försök dra den framåt över slangarna så du kommer åt de fyra muttrarna som håller fläktpaketet.

    3. Skruva loss muttrarna som håller fläktpaketet, tror det var två mot torpedväggen och två nedåt. Nu ska det gå att dra loss fläktpaketet med slangar och plåten hängandes kvar. Lägg hela kalaset på motorn.

    4. Fläktkåpan består av två halvor som sitter ihop med clips. Lossa på clipsen, dela på kåpan och lyft ut fläkten.

    5. Ihopsättning i omvänd ordning.”

    Och så här ser dess fläkt ut: https://bilder.lagabasen.se/delar/1025/1025100843vy1.jpg

    Med värmen kan det i detta fall då den är skaplig inne i bilen hjälpa med at byta termostaten om man tycker de är värt det besväret, men troligtvis är det dess givare som inte är lika pigg längre och i regel rätt lätt att byta.

    #62706
    Ludde_57
    Deltagare

    Någon haynesbok finns tyvärr inte till dessa bilar, men fords egna material + ägares erfarenheter finns tillgängligt här https://www.fordscorpio.co.uk/

    Fläktreparation finns beskrivet med bild & text här, https://www.fordscorpio.co.uk/fanrepair.htm

    Tempgivarna ( 2st, 1 till tempmätare & 1 till motorns styrsystem ) sitter i motorns framkant på insugssidan, och är trolig orsak till tempmätarens dåliga visning.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?