Är tydligen rätt vanligt fenomen på dessa och tycker man detär värt besväret så skall det inte vra allt för omständigt at byta denna speciellt om det inte sitter AC i den,,, och sitter i motorrummets bakkant och här en liten bytes manual från fordforumet https://www.fordclubsweden.se/forum/
"1. Ta bort batteriet. Lossa kablarna på plåten som löper tvärs genom motorrummet. Ta bort plastslangen som går mellan insuget och bromsservon. Om det är en 2,9:a, ta bort tändkablarna och fördelarlocket. Lossa på kablarna till manickerna som styr återcirkulationen av kupeluften som sitter på sidan av fläktkåpan mot batteriet.
2. Lossa på plåten som går tvärs genom motorrummet. Den går inte att ta bort för att AC-slangarna går genom den, men försök dra den framåt över slangarna så du kommer åt de fyra muttrarna som håller fläktpaketet.
3. Skruva loss muttrarna som håller fläktpaketet, tror det var två mot torpedväggen och två nedåt. Nu ska det gå att dra loss fläktpaketet med slangar och plåten hängandes kvar. Lägg hela kalaset på motorn.
4. Fläktkåpan består av två halvor som sitter ihop med clips. Lossa på clipsen, dela på kåpan och lyft ut fläkten.
5. Ihopsättning i omvänd ordning."
Och så här ser dess fläkt ut: https://bilder.lagabasen.se/delar/1025/1025100843vy1.jpg
Med värmen kan det i detta fall då den är skaplig inne i bilen hjälpa med at byta termostaten om man tycker de är värt det besväret, men troligtvis är det dess givare som inte är lika pigg längre och i regel rätt lätt att byta.
"1. Ta bort batteriet. Lossa kablarna på plåten som löper tvärs genom motorrummet. Ta bort plastslangen som går mellan insuget och bromsservon. Om det är en 2,9:a, ta bort tändkablarna och fördelarlocket. Lossa på kablarna till manickerna som styr återcirkulationen av kupeluften som sitter på sidan av fläktkåpan mot batteriet.
2. Lossa på plåten som går tvärs genom motorrummet. Den går inte att ta bort för att AC-slangarna går genom den, men försök dra den framåt över slangarna så du kommer åt de fyra muttrarna som håller fläktpaketet.
3. Skruva loss muttrarna som håller fläktpaketet, tror det var två mot torpedväggen och två nedåt. Nu ska det gå att dra loss fläktpaketet med slangar och plåten hängandes kvar. Lägg hela kalaset på motorn.
4. Fläktkåpan består av två halvor som sitter ihop med clips. Lossa på clipsen, dela på kåpan och lyft ut fläkten.
5. Ihopsättning i omvänd ordning."
Och så här ser dess fläkt ut: https://bilder.lagabasen.se/delar/1025/1025100843vy1.jpg
Med värmen kan det i detta fall då den är skaplig inne i bilen hjälpa med at byta termostaten om man tycker de är värt det besväret, men troligtvis är det dess givare som inte är lika pigg längre och i regel rätt lätt att byta.