Har en Ford Scorpio -97 med 2,3 DOCH-motor.
När jag står framför motorrummet och kikar ner, så sitter det en "kontakt-låda" monterad höger sida på skärmväggen (kan inte beskriva den bättre...) till höger om avgasskyddet. I färdriktiningen sitter den alltså på vänster framskärm...
Från lådan, stor som en större tändsticksask, går det två smala slangar till rör på avgassystemet, samt en elkontakt vars kablar leder iväg någonstans.
Jag har fått för mej att trycket från avgassystemet ska "öppna" nån form av el-kontakt till tändning/insprutning när man trycker på gasen... rätt eller fel?
Den ena slangen trycks av sitt fäste hela tiden, vilket tyder på att lådan är tät, dvs det blir inget flöde genom den. (Rätt igen??) Det ska väl vara flöde?
Motorn är i alla fall väldigt orkeslös utan slanen monterad.
Går lådan att laga/smörja, eller måste man byta? Tacksam för tips!
Nån som i så fall vet nåt pris??
/Thomas
Har nog kommit fram till att prylen som spökar är en "mappsensor"...
Skumt namn, är det någon som vet vad den gör för nytta eller är till för???
Just precis en sån!
Problemet är att den ena slangen (den med högst tryck) skjuts av hela tiden. Har provat med en annan mappsensor, men samma problem där också.
Vad göra?
Ska det sitta nån form av reducerventil före mappsensorn? Det är rejält tryck i inloppsröret/slangen.
Vart får den tryck från?
Kan du ha stopp i avgassystemet någonstans, så att avgaserna inte evakueras som de ska?
Trycket kommer förmodligen från EGR-ventilsröret. Det mynnar ut två smala rör under värmeskölden till grenröret, (jag kan inte se var dom försvinner...)sen är slangarna till mappsensorn påträdda på rören. Det är "vanliga" gummislangar, alltså inga tryckslangar. Det sitter inte heller några slangklämmor, vilket tyder på att det ska normalt inte vara något högre tryck i rören.
Jag har ploclat av EGR-ventilen och provsugit den, och den fungerar.
Däremot funderar jag på den smala sugslangen till EGR-ventilen, den går till en
EVR-ventil. Nåt skumt där månne? Det är dåligt med sug i den slangen, om man plockar bort den från EGR-ventilen och testar...
Kolla del 2 här:
https://www.fordscorpio.co.uk/egrsensors.htmFelet funnet!
Men tyvärr blev det lite följdfel...
Största felet var att insatsen i bakre ljuddämparen släppt och satt igen utblåset, så det blev för högt tryck i systemet. Detta medförde att trycket gick baklänges via EGR-ventilen till insuget, och blåste/värmde sönder insugsburken av plast. Så nu återstår att byta bakre ljuddämpare (lätt) samt hitta ny insugsburk (svårare).
Vilken burk menar du?
Jag skrotar en -95 2,0 16V nu.