Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

SE hit alla Ford experter.

Startad av tigerz · 2011-02-17 · 10 svar

tigerzTrådstart
absolut ingen expert på bilar o behöver snabba råd.

köp en mondeo 97 nyss o blev motorhaveri efter 3 dar,,,hade då gått 16700 mil, nu erbjuds ny motor av firma vi köpte av, men den motor gått 26000 mil,,aning skillnad,,,HUr långt kan en motor gå om den servas rätt ungefär???

Tacksam för SNABBA svar på denna fundering..

/ JEnny
JaimeBarker90
Hej, en motor som är välservad och skött med bra olja och vettig körning kan gå många mil (30-50000 mil) utan större problem.Dock kan ju kringutrustning såsom startmotor,vattenpump,ac och dylikt behöva bytas under resans gång. Har själv kört ock åkt bilar som gått uppåt 65000 mil utan att öppna motorn. Mvh Anders.
Rimsky
Rent spontant så tycker jag att värdet på bilen bör sjunka rejält med en motor som har gått närmare 30 000mil
Ludde_57
Antal Mil en motor kan köras är egentligen en ointressant fråga då det helt och hållet beror på hur motorn servats och körts.
30000 Mil är ingen orimlig körsträcka för en vanlig bruksbil idag, och medföljer det ett kompressionsprov på den nya/begagnade motorn ( om köpt från seriös bilskrot ) så kan ju mycket av skicket utläsas där.

Som fordägare och utan att vara elak, värdet på en 97a Mondeo lär varken öka eller minska oavsett miltal på motorn
boheme
Försök få firman att byta kamrem och vattenpump gratis på den motor dom sätter dit som ersättning.

Mvh Janne
slirfeldt
Riktig otur med den bilaffären men bra att det kan lösa sig med ett motorbyte och som redan överlag med sagt spelar miltalet en mindre praktisk roll och som med nämt på en så pass gammal bil med. Där motorer välskötta kan klara riktigt många mil där tex en egen tidigare ägt fordon fortfarande vid rejäla 75000 mil i orört skick utan problem, även om motor med så få mil som möjligt är att föredra.

Men med sedvanligt kompressionsprov osv ska det så inte föreligga några större problem och se gärna oavsett till att kamrem med löp/spännhjul med vattenpump samtidigt blir bytta, som av Ford har bytes intervall var 15000 mil/10 år.
bvelesynr5848
Tack för alla svar:),,,, dock ska vi betala för motorbyte, de gått med på betala hälften, men känner viss oro...ska ringa firman idag...
Häva köpet någon som tror det går att genomföra,??? för köpte ju en bil m mindre mil o får betal mer samt få motor med sämre odds,,,känns ej rättvist. köpte den i pendlingssyfte, kommer gå 16 mil per dag i pendling ...
slirfeldt
Lite knepig sitts men det enklaste och förhoppningsvis det enklaste för din del vore kanske att försöka få köpet hävt speciellt om den är köpt av firma och så pass nära i tiden. Så fråga/hävda på detta kan man ju alltid göra vet annars för egen del inte vilka rättigheter du har och med vilka vilkor denna bil såldes med om inget annat kanske det iaf kan vara värt att kontakta en konsumentrådgivare om sådan finns i din kommun.
Ludde_57
Om motorn gick sönder efter bara 3 dagar så borde köpet rimligtvis gå att häva, såvida bilen inte är köpt riktigt billigt och då utan garantier. Och i förlängningen, om motorn gick sönder efter 3 dagar, vad mer kan vara dåligt eller kanske t.o.m misskött och kommer att kosta tid och pengar?
Weird_G
Kan vara intresant att veta vad som gått fel med den gamla motorn .
Dingrot
Hej, Du kan häva köpet om motorn gick sönder efter 3 dagar och alternativt begära en annan bil om du kan tänka dig denna lösning. Har du kollat vad det står exact i ditt köpeavtal, normalt bör du även ha 1 - 3 månaders garanti på bilen. Kolla detta innan du funderar över att byta motor i den gamla bilen. Lycka till verkstan.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil