Sseat-224Trådstart2007-01-09Tjena Jag har lite problem med min växellåda på min seat ibiza 1.8i -93a
När jag varvar ur ettan och sen ska lite snabbt gå över till tvåan så skär det till i växellådan. så jag undrar varför låter det så? det låter inte så på några andra växlar men däremot om man väntar lite med att växla över till tvåan när man varvat ur ettan så låter det inte. vore tacksam om någon kunde felet!:rolleyes:
Troligtvis är synkringarna för tvåans drev dåliga, men för att ställa mer exakt diagnos bör du få den undersökt av verkstad, du kan iaf kontrollera om oljenivån är korrekt i lådan genom att skruva ur nivåpluggen på växellådans framkant i höjd med drivaxlarna.
Verkstad det låter dyrt:( men jag ska kolla oljenivån hoppas att det är de:)
För det kan inte vara kopplingen va? för isåfall borde det låte på varje växel?
synkringarna låter troligt , rätt vanligt fenomen...
Prova att inte vålda i växeln!
Växellådan ska behandlas som en kvinna...
Köp ingen dyr mirakelolja som påstås laga missljud osv i växellådan, är ringarna slitna så hjälper inget annat än byte..
men man kan köra i många år med dåliga synkringar , försök synka in 2 an själv genom att lära dej hur mycket varvet sjunker när du växlar från 1:an till 2:an tex 1500 varv vid exakt samma hastighet.
försök efterlikna det så bra som möjligt så glider den fint in utan bråk... kan ta lite övning ,men TRÄNA PÅ sen sitter det i märgen...
Tack för svaren:D ska prova att läram mig matcha in det där "tjejerna vill ju att man ska köra fort:P"
Jo glömde nämna det att många av VW konsörnens växellådor är extremt känsliga,, och som MPalm nämner skall dom behandlas med respekt,, och precis inga mirakelmetoder i världen kan fixa dåliga synkringar.
Likväl som man kan fortsätta köra så, ingen som helst fara på så sätt mer än att man själv får "synka" in växlarna, annars är ett lådbyte som gäller där man kan hitta lådor för 3000-5000:- plus jobbet.
Tack för alla svar:D! Vet du nåt bra ställe där man kan fixa låda plus jobb för 3000-5000 Peter H? vore tacksam för svar!
Beror helt på var du bor det,,, ungefärliga priset för lådan är bara vad dom flesta skrotar tar för en fungerande med garanti, råkar du hålla till i norra uppland med omnejd skulle jag kunna till liten peng fixa jobbet.
Jag e tyvärr stockholmare:) men lådan kan jag nog byta själv men om det är så billigt som du skrev så lämnar jag hellre in den!
Okey,, alla kan ju inte ha sådan tur,, tja billigt å billigt med begagnade lådor vet jag inte, tycker själv det är snudd på ocker med 3000-5000:- för en låda som dock har viss garanti, men som i egna fall med just VAG lådor fått strulat en del med sådana som inte fungerat bra med böket att hålla på med byte av lådor,,,
Nä så där kan du säkert hitta lämplig verkstad som byter lådan åt dig för inte allt för stor peng,, när du letar se till att du får passande låda bara och dessa lådor har en "kod" med tre bokstäver som bör stämma överens och detta vet dom flesta skrotar om vilka lådor som passar, men titta i dina papper eller om skylten i motorummet anger någon sådan kod, annars skall den vara stansad någonstan på växellådan, ofta längs skarven till motorn.
utbyteslåda från
www.vege.se ca 10-13.000:-
från skroten
www.bildelsbasen.se eller
www.laga.se 3-5000:-
går att göra fritextsökning där på din bokstavskod
www.blocket.se sök på växellåda ... = din bokstavskod
din bokstavskod kan stå i bagageutrymmet på din bil , kan vara stansad på en plåtskylt kanske i motorutrymmet eller tom vara klistrad som en etikett i din servicebok
ej att förväxla med motorn som också har en sån kod.
Jag hade själv en golf 3 importerad som aldrig sålts i sverige
men det var inga problem att få tag i grejor ändå , skrotarna hade ca 10-12 motorer (ABU) så dem kunde jag pressa ner bra i pris
växellådor (CHL) hittade jag bara 5-6 stycken
jag sökte även på andra språk då jag bor nära danmark o tyskland
VÄXELLÅDA = gearkasse på danska och GETREIBE på tyska
sen googlade jag på som fan.
www.ebay.se är också bra då man kan söka globalt
Bra, där fick du mycket info,,, och det är riktigt att inte förväxla motorkoden med motsvarande växellådskod som båda består av tre bokstäver, och höll själv för något år sedan på med lådbyte, också där med en Golf 1,4 -93 med ABU motor.
Fick där av god hjälp av den lokale VAG verkstaden om passande lådor och vilka "koder" som passade, där några var CEC,CEW,CHX,CKR,CCK osv till ABU motorn, det främsta som avgör om en låda passar är just utväxlingarna annars är lådorna rätt universiella.
min ABU var en 1,6 a var det inte AEA som var 1,4 ??
skit i det , jag googlade som en idiot när jag höll på och hittade en del matnyttigt bla
www.doppelwobber.de där kunde man jämföra motorer och beteckningar etc fast det gällde kanske inte seat och skoda förståss....
fast de har kanske samma motorer men heter olika ?? olika koder
där kan man se att Vw har 2 olika lådtyper manuella alltså 020 och 085 tror jag det var den ena spansk och den andra tysk. sen tror jag att koden säger att några små grejor är ändrade utifrån grundlådan tex annan utformning på medbringare
eller annan koppling / kopplingskåpa eller andra anpassningar , och det är ofta grejor man kan flytta över , men då är det ju bra att veta det innan vad som behöver göras för att inte åka på stora överraskningar , som kanske betyder att man måste riva av skiten igen...
VORE JU SURT !!!!