Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Servostyrningen lägger av

Startad av Gusten49 · 2008-11-17 · 8 svar

Gusten49Trådstart
Jag har en Opel Zafira, 2001. Servostyrningen har börjat krångla, kommer och går hela tiden, några tips vad som kan vara fel?
Ludde_57
Oljenivå ( kontrolleras med motor på tomgång ) och remspänning kontrollerad?
tuffe_viktor11
Jo, jag har precis haft inne bilen på service, min reparatör hittade inget fel, och naturligtvis fungerade servon när han hade den, men felet kommer och går fortfarande...
polco
Det sitter en elektrisk servopump i din bil som kan ställa till med liknande fel om den börjar bli sliten.

Förövrigt så skall servooljan kontrolleras med motorn avstängd.
Ludde_57
Minskar inte oljenivån, om än så lite kanske, då servopumpen snurrar?
polco
Servopumpen på denna bil är inte remdriven så den snurrar inte bara för att motorn är igång.
Ludde_57
Generellt tänkte jag på.
polco
Ja generellt också då jag inte vill minnas en enda bil man kontrollerar servooljenivån med motorn igång på.Däremot när dessa system fylls på för första gången efter varit isärskruvade kan man ha pumpen igång och samtidigt styra för att urlufta dessa.
slirfeldt
Kan vara så att den börjar bli sliten till att det är glapp i dess kontaktdon, servopumpen som ser ut så här: https://www.lagabasen.se/bilder/delar/10958374vy1.jpg

I övrigt så är det i regel att servooljan numer skall kontrolleras med motorn avstängd och så står det tex i dom båda egna bilarnas instruktionsböcker (Mondeo och Micra).

Fler trådar i Hjälpforumet Bil