Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Signalhorn Volvo 744

Startad av OpelMicke · 2008-03-03 · 9 svar

OpelMickeTrådstart
Passar andra singalhorn på Volvo 744 1990 eller måste det va Volvo original.
Tänkte köpa två stycken från biltema för 59:90 eller 69:90kr,
slirfeldt
Nej det skall inte vara några problem alls, då dessa är endera plus eller minus styrda av och då är det bara att koppla dom nya efter det så att dom fungerar, och slår man till på kompressorhorn så kopplas det lämpligast över ett eget relä.
OpelMicke
@Peter H 29778 wrote:
Nej det skall inte vara några problem alls, då dessa är endera plus eller minus styrda av och då är det bara att koppla dom nya efter det så att dom fungerar, och slår man till på kompressorhorn så kopplas det lämpligast över ett eget relä.



Ok. Men vart sitter dom två singalhornen på en 740?? kollade framför kylare och runt där men hitta inga, sitter dom i motor utrymmet?
anden__z
Ett horn menar du väl? Sitter under bilen ,framför vänster framhjul.
slirfeldt
Sitter i original under kofångaren mitt framför vänster fram hjuls däcksprut som ofta tar knäcken på tutorna som kan vara både en och två beroende på utförande,,, bättre då med dom nya att flytta upp dom till lite mer trygga avstånd men ändå så ljudet går framåt.
OpelMicke
@Peter H 29819 wrote:
Sitter i original under kofångaren mitt framför vänster fram hjuls däcksprut som ofta tar knäcken på tutorna som kan vara både en och två beroende på utförande,,, bättre då med dom nya att flytta upp dom till lite mer trygga avstånd men ändå så ljudet går framåt.



hittade dom under kofångaren, dom såg väldigt utsatta ut....
slirfeldt
Jo det är som sagt mera en regel att dom i princip blir sönderblästade som dom sitter,,
anden__z
Ett tips är att förlänga kablarna något och sätta hornen innanför grillen. Där finns det gott om plats.
Blev ju tvungen att gå ut o titta på min egen bil och visst hade jag två horn! En liten miss!
slirfeldt
Precis där innanför grillen är en betydligt tryggare värld för dessa,,
tantanracing
Yeap sitter framför vänster framhjul (dåligaste placeringen man kan ha) oftast 2st signalhorn. När du ändå bytar signalhornen kolla kontakterna till hornen då dom kan behövas bytas (pga ärgning m.m.). Besiktade min 940 turbo för ca 1månadsen och hade fel på signalhornen (dom var så jäkla slitna att dom gick helt sönder när man skulle ha loss dom, sönderrostade) åkte in till Biltema köpte ett horn (varför 2???) koppla in (TUT TUT sa det sen :) högt o fint!

Om du ändå bytar sätt dom uppe i motorrumet (bästa placeringen) el (bakom nån kofångare) så dom är skyddade, så håller dom längst!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil