NnickeTrådstart2002-10-07Hej!
Jag har problem med skakningar i ratt och bromspedalen vid lätta inbromsningar. Skakningarna försvinner när jag bromsar kraftigare. Det känns mer i ratten än i pedalen. Är den troligaste förklaringen att skivorna är skeva och behöver bytas eller är det något annat?
Bilen är en Ford Scorpio 2.0i -88.
Det blir att byta eller svarva av befinliga skivorna.
Har du tur e det bara skivorna. Du kanske ska hålla lite koll på mitt inlägg om bromsarna på min 323f. Förhoppningsvis dyker det upp lite intressant läsning om skakande bromsar där...
Efter vad jag hört av olika Fordägare så brukar det hålla längre om man svarvar av skivorna och byter belägg än om man byter. "Gäller förstås bara om skivan är skapligt tjock" Annars blir det nog till att köpa nya.
KKrister Lindholm2002-10-08 · #Ganska ofta hör man talas om mysko individer som köper nya bromsskivor på ex Biltema & en vecka efter bytet upptäcker att dom är skeva igen! :e
Bättre att svarva befintliga skivor än nya på Ex Biltema alltså.
Byt även ut bussningarna i bärarmen till förstäkta , de brukar åxå vara ide ,
johankarlsson35@hotmail.comEler så köper man orgenal skivor & klodsar, sen kollar man över så att oken inte kärvar. Och vips så var det problemet borta!
Köp orginal skivor hos ford,montera nya bromsbelägg och förstärkta bussningar så har du löst problemet.
Varning:köp aldrig bromsskivor till scorpio eller sierra på biltema eller liknande ställe.Det är totalt meningslöst..
Kolla lagren.
De kan vara slitna mm.