Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Skall jag byta bil eller inte?

Startad av Janne65 · 2007-11-30 · 8 svar

Janne65Trådstart
Hej,
Jag har en Ford Mondeo 2002 2,5 V6 som gått drygt 7000 mil. Jag har i stort sett inte haft några problem med den, förutom att handbromsen tar lite dåligt vilket enligt verkstaden beror på kärvande bromsok och/eller wirar. Det är en Ghia med skinnklädsel och annat lull-lull.
Nåväl, nu har frugan fått ett nytt jobb vilket innebär att hon åker 9 mil om dagen vilket i sin tur förstås innebär att bensinkontot skjutit i höjden.:(
Det har fått oss att fundera på att byta bil till en eventuellt mindre men helst bränslesnålare nyare begagnad bil. Får vi också ner de andra kostnaderna såsom skatt och försäkring skadar ju inte det!:e
Men det kostar ju att köpa ny bil också. Har kollat lite på nyare Golf och funnit att vi förmodligen får lägga 50.000 kr emellan, och det får man ju faktiskt ganska mycket bensin för.
Mondeon är ju hyfsat krocksäker (Airbags lite överallt, ABS, ESP osv) också vilket är ett MÅSTE eftersom hon ibland har våra kids i bilen. Nu har ju säkert de flesta Golfar motsvarande säkerhetsutrustning, men bilmodellen i sig är ju mindre!
Hur skulle ni göra? Byta bil snart, Mondeon blir ju inte yngre, eller behålla den? Tacksam för svar!

Mvh Janne
slirfeldt
Ja du,,, detta är ofta en bestående återkommande fråga,,, av vad som är det bästa och så vidare och klart bara en V6 är kanske inte det bränsleslålaste motoralternativet, där tex egna Mondeon 2,0 snittade på 0,8L/mil (bensin).

Så rent ekonomiskt finns kanske inte att vinna om man samtidigt måste "hålla" upp årsmodellen på bytesbilen som att då även behöva lägga 50,000:- mellan,, som sagt mycket att fundera på och inget klart svar finns,, men spåna runt på annonssajterna och se vad man kan få för dom surt förvärvade slantarna.
peter bjurstrom
Frugans syrra och hennes man har en peugeot 406 kombi, en -00a tror jag att det är. För att komma till saken, det sitter en 2,0hdi motor i den. Det är en ganska stor bil med mkt bra komfort som drar väldigt lite soppa, blandad körning 0,55. på långkörning drar den ca 0,45.

Det borde löna sig ganska snabbt och du köper en disel som drar lite. Men tanke på att hon kommer att köra 9mil om dagen. Det blir ju 45mil i veckan och minst 2000mil om året! bara till och från jobbet.
Fundera på det, jag tycker att bilen peugeot 406 är en bra bil, kanske inte samma körglädje som din nuvarande ford men, sånt man får ta ibland.
fraggelpelle
Men att skaffa en diesel när man kör såpass mycket är nog ingen dum idé. Och vill du skaffa en Golf men inte lägga emellan så mycket så kanske du borde gå tillbaka några årsmodeller?
aw73
om ni väljer golfen välj den med fsi-motorn
helst 1.6 eller 1.4 går billigt samt att den har kamkedja
går jättebilligt på 95okt bensin ännu mera ekonomisk blir den om man väljer 98/99oktan istället (har lyckats pressa min 1.6fsi under 0.6l/mil på landsväg på 98okt)

undvik den vanliga 1.6:an som säljs nya idag(ej särskilt billig i drift, hade denna i min förra golf
gick endast att köra under 0,7l/milen vid mycket snäll landsvägskörning i norrland :-( )
ej heller 2.0 fsi eftersom den har kamrem, kammremssats med vattenpump kostar nästan 3000:- på meca :-(

jag ser att på bytbil.com att bilnasarna vill ha ca 100.000:- för en liknande modeo som ni har

en beg golf med 1.4fsi eller 1.6 fsi motor från omkr 04-05 kostar ca 90.000-150.000:- vid lite sökande på bytbil.com

en diesel är ej mycket att satsa på med tanke på skatten samt att dieseln kostar nästan lika mycket som bensinen särskilt om man väljer Fsi-motorn

kolla gärna även upp skatt/försärking etc.


golf 1.6fsi skatt kostar ca 1300:-/år (golf 1.4fsi är litet billigare)
golf 2.0fsi skatt kostar ca 1700:-/år !!
Golf 2,0 TDI skatt kostar ca 4100:-/år!!!!!!!!!!!

skulle tippa på att en volvo 740 är farligare att sitta i om man sladdar med sidan av denna in i fronten på en Golf V än i sitsnämda :e
yaser hawija
Tack för alla svar!
Jag vill på inget vis dissa någon, eller någons bilval, men Peugeot blir det inte. Vi hade en Peugeot 307 som firmabil på jobbet, och kvaliteten lämnar mycket att önska! Det verkar bara vara så att Peugeot funkar perfekt i södra Europa, men det är ingen bil för svenskt klimat. Dörrlås kärvar, lacken släpper, automaten levde sitt eget liv. Och det var ändå årsmodell 2004 med bara 6000 mil på mätaren!
Diesel, tja jag vet inte, i och för sig drar den mindre men å andra sidan kostar ju dieseln nästan lika mycket som bensin idag (det kan ju ändra sig snabbt), men så är det ju den årliga vägskatten också...
Jag får fundera på saken. Återigen tack!
M v h Janne
OpelMicke
@Janne65 26879 wrote:
Tack för alla svar!
Jag vill på inget vis dissa någon, eller någons bilval, men Peugeot blir det inte. Vi hade en Peugeot 307 som firmabil på jobbet, och kvaliteten lämnar mycket att önska! Det verkar bara vara så att Peugeot funkar perfekt i södra Europa, men det är ingen bil för svenskt klimat. Dörrlås kärvar, lacken släpper, automaten levde sitt eget liv. Och det var ändå årsmodell 2004 med bara 6000 mil på mätaren!
Diesel, tja jag vet inte, i och för sig drar den mindre men å andra sidan kostar ju dieseln nästan lika mycket som bensin idag (det kan ju ändra sig snabbt), men så är det ju den årliga vägskatten också...
Jag får fundera på saken. Återigen tack!
M v h Janne



Satsa på en nyare volvo 740 1990-1993 billig att laga lätt att hitta delar m,m..
Jojko
@OpelMicke 26880 wrote:
Satsa på en nyare volvo 740 1990-1993 billig att laga lätt att hitta delar m,m..



:e:e:e:e:e

Du, han ville ha en bränslesnål bil...;-)


Jag skulle lätt kolla in någon dieselbil som tex Golf,Skoda eller likn.
Rena rama sparbössan att åka i.
OpelMicke
@sven-gunnar 26887 wrote:
:e:e:e:e:e

Du, han ville ha en bränslesnål bil...;-)


Jag skulle lätt kolla in någon dieselbil som tex Golf,Skoda eller likn.
Rena rama sparbössan att åka i.



jaaha missade det ju;);)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil