SSultanenTrådstart2002-10-25Jag fick en tvåa på besiktningen för att lamda-värdet och co-värdet inte kunde stabilisera sig ,kan det vara lamdasonden?? :q
Fnudi wrote:
Vad hade du för värden ?
co 0,1 hc 087 co2500 0,7 lambda 1,05
CarMan wrote:
Vad har du för bil?
EN Opel Senator -92 3.0l 24v
Du har två fel på bilen :-(
Co & HC sägar at den går fett, lamdan säger magert.
Var bilen ordentligt varmkörd?
Var det längesedan du bytta olja o filter+
Lamdavärdet kan vara ett litet avgaslegage.
CarMan wrote:
Du har två fel på bilen :-(
Co & HC sägar at den går fett, lamdan säger magert.
Var bilen ordentligt varmkörd?
Var det längesedan du bytta olja o filter+
Lamdavärdet kan vara ett litet avgaslegage.
Tack för ditt svar. Olja +filter är ca 1500mil gammalt. Kan det ha med saken att göra att jag kör på E10? Co kan vara upp till 0.5 och Hc upp till 100. vad kan jag göra?? Det är alltså ej lambdasonden?
Jag läste någonstans att lambdan kan sättas igen och om man skrapar rent den så kan det räcka. stämmer det? Ursäkta frågan men vad står Co:n och Hc:n för?? :q
Sultanen wrote:
CarMan wrote:
Du har två fel på bilen :-(
Co & HC sägar at den går fett, lamdan säger magert.
Var bilen ordentligt varmkörd?
Var det längesedan du bytta olja o filter+
Lamdavärdet kan vara ett litet avgaslegage.
Tack för ditt svar. Olja +filter är ca 1500mil gammalt. Kan det ha med saken att göra att jag kör på E10? Co kan vara upp till 0.5 och Hc upp till 100. vad kan jag göra?? Det är alltså ej lambdasonden?
Jag läste någonstans att lambdan kan sättas igen och om man skrapar rent den så kan det räcka. stämmer det? Ursäkta frågan men vad står Co:n och Hc:n för?? :q
Jag mena co & hc
Byt olja filter, kolla luft filtret. Leta efter mycket små avgas lekage o täta dom. Tanka sedan bensin varmkör ordentilgt (typ när motorn blivit varm så kär du 5-6 km på 5000rm.
Sen ska den nog funka. om du nu hittade nåt avgaslekage vilsäga
CarMan wrote:
Sultanen wrote:
CarMan wrote:
Du har två fel på bilen :-(
Co & HC sägar at den går fett, lamdan säger magert.
Var bilen ordentligt varmkörd?
Var det längesedan du bytta olja o filter+
Lamdavärdet kan vara ett litet avgaslegage.
Tack för ditt svar. Olja +filter är ca 1500mil gammalt. Kan det ha med saken att göra att jag kör på E10? Co kan vara upp till 0.5 och Hc upp till 100. vad kan jag göra?? Det är alltså ej lambdasonden?
Jag läste någonstans att lambdan kan sättas igen och om man skrapar rent den så kan det räcka. stämmer det? Ursäkta frågan men vad står Co:n och Hc:n för?? :q
Jag mena co & hc
Byt olja filter, kolla luft filtret. Leta efter mycket små avgas lekage o täta dom. Tanka sedan bensin varmkör ordentilgt (typ när motorn blivit varm så kär du 5-6 km på 5000rm.
Sen ska den nog funka. om du nu hittade nåt avgaslekage vilsäga
Tack!
Det är värt ett försök! :)