Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Skoda 1.3, 1997, Bensinktank

Startad av Beeenjamin · 2010-01-24 · 3 svar

BeeenjaminTrådstart
Hej

Jag köpte en Skoda Felicia 1.3, 1997.
Nyckel till bensintank fungerar inte.
Jag kan stoppa in nyckel, och kan vrida, men jag lyckas inte låsa locket av bensintank.
Nyckel som jag försöker är bilens nyckel såklart.
Har kanske låset fryst? Eller vad kan vara felet?


Tack förhand!
slirfeldt
Svårt att säga såhär bara vad det beror på, men är det demonterbart så pröva med att ta in det i värmen så är risken att det är fruset elliminerat,, pröva annars med att spruta in lite smörjande medel och se där om det går att få fart på låsfunktionen igen.
zandeen
@Peter H 53349 wrote:
Svårt att säga såhär bara vad det beror på, men är det demonterbart så pröva med att ta in det i värmen så är risken att det är fruset elliminerat,, pröva annars med att spruta in lite smörjande medel och se där om det går att få fart på låsfunktionen igen.




Provat dessa metoder idag.
Samma sak igen.
Är det verkligen säkert att det är samma nyckel som till bilen?
Nyckeln kommer in, jag kan vrida den, men när man ska låsa så kan man inte ta ut nyckel efteråt, utan måste driva nyckel till startläge och ta ut nyckel efteråt...
slirfeldt
Normalt är det på låsbara en separat nyckel, alltså brukar inte vara samma som till övriga bilen, men är där osäker vad gäller just denna modell fast konstigt att nyckeln ändå passar så bra i låset, men verkar inte denna nyckel passa någon annan stans på bilen så skall det ändå vara denna till tanklåset.

Och det häder med att dessa slutar fungerar,,, och nytt sådant som gäller om det inte går att få fart på låset.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil