Det kan vara så att värmaren värmer så att tempgivaren blir varm före själva motorns cylindrar så motorstyrningen får fel värden och motorn får lite för lite soppa första minuterna/km
Som rubriken lyder så har vi en Skoda felicia 1,3-00 tål inte gasen när den är ljummen.. Har man motorvärmaren i länge så den är riktigt varm så är det inga problem. Inte heller om man inte har motorvärmaren i alls. Men har man den i på jobbet där motorn hålls i ca 10-15 grader så e den hopplös när man ska åka hem. Den tål inte gasen. Man får lirka me gasen för att ha den igång nån minut så den blir varmare.
Bränsle förbrukningen ligger på ca 0,8 /milen.
Bytte tempgivaren som ger signal till temp mätaren och motorstyrningen. Då gick den fint två veckor= två tankningar. pigg och fin. En förbrukning på 0,6l/milen.
Men sen var det lika illa igen. Slö och törstig.
Åkte till OK verkstan och bad killen kolla med OBD läsaren om den påvisade några fel. Men han ville inte göra det då det som han sa inte visar så mycke på en så gammal bil som en 00:a
Va ska man göra här näst?
Bränsle förbrukningen ligger på ca 0,8 /milen.
Bytte tempgivaren som ger signal till temp mätaren och motorstyrningen. Då gick den fint två veckor= två tankningar. pigg och fin. En förbrukning på 0,6l/milen.
Men sen var det lika illa igen. Slö och törstig.
Åkte till OK verkstan och bad killen kolla med OBD läsaren om den påvisade några fel. Men han ville inte göra det då det som han sa inte visar så mycke på en så gammal bil som en 00:a
Va ska man göra här näst?