KKrister LindholmTrådstartHej Har en Volvo 440 SE-95 Som har gått 7500 mil. Jag har något skrammel och klonkande ljud under bilen när jag kör i gupp. Detta inträffar bara ibland. Är det någon som har en aning.............
/Fnos
Kommer ljudet framifrån, bakifrån?
Om det kommer från fram vagnen kan det vara
något som är slitet tex styrleder,krängningshämmar stag spindelleder osv. Ditt problem kan vara svår löst
Det låter i fram. Och jag kan köra över en vägbula två ggr och det klonkar inget, tredje gången däremot kan det. Kör jag på en väg där det är massor av smågupp låter det inget för att vid nästa väg och ett gupp låta igen.
/Fnos
Har du kollat så att du inte har en fjäder som är av? Var det länge sen du besiktade?
Då utgår vi från att det inte är något permanenet glapp.
Då får du kolla fjädrar & stötdämpare.
Kolla så att det inte ligger sten & grus i fjäder lägena.
Tackar för svar och tips. Ska kolla upp och kommer jag på felet postar jag det givetvis här.
Mvh/Fnos
Ps på denna bil (import) finns det en startspärr som tidigare ägare har lämnat in för bortkoppling. Var kan denna bortkoppling ha skett någonstans, vid startmotorn eller under instrumentbrädan. (tänkte prova om den fungerade)
Troligen under instrument brädan.
Men ska du verkligen göra det? Det brukar jävlas en hel del om man väl får fart på sådana system.
Strul, kanske just därför han koppla bort det. Jag tror jag avstår
/Fnos