Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Skrammelljud och parkeringsbroms ur funktion

Startad av Ford Focus · 2010-08-30 · 2 svar

Ford FocusTrådstart
Har en Ford Focus, halvkombi av 1999 års modell. I höstas var bilen inlämnad för att laga parkeringsbromsen. För ett tag sedan lade den av igen, tar nästan inte alls. Ungefär samtidigt (tror jag) uppstod ett skrammelljud från vänster bakhjul (tror det kommer därifrån). Låter inte hela tiden utan endast när man åker över ojämnheter. Kan det vara den defekta parkeringsbromsen som åstadkommer detta skrammel? Låter nästan som man har en besticklåda fastsatt under bilen...

Tacksam för alla tips och råd... Har inte hunnit hissa upp bilen för en närmare titt på underredet.
slirfeldt
Förmodar att denna modell har trumbromsar bak? (finns modeller även med bromsskivor bak), och normalt håller dessa mycket länge under förutsättning att handbromsen används flitigt,, har en granne med precis likadan modell som jag efter bästa förmåga håller liv i.

Så med tanke på att handbromsen inte tar längre elelr iaf mycket dåligt är det troligt att något släppt inne i den bromstrumman, som överlag är rätt lättjobbat då man väl lossat centrummuttern och fått av bromstrumman.

Men en början vore iaf att vid tillfälle lyfta upp bakvagnen och mer exakt konstaera att oljudet verkligen kommer från just den bromstrumman.
Tjommen
Tack för tips!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil