CcibahTrådstart2009-09-19När jag bromsar in hörs ett skrapande ljud, ju hårdare jag bromsar desto mer låter det. Lämnade in bilen (en Golf -88) på verkstad där dom inte hittade ngt fel på bromsarna utan trodde det var hjullagret (som dom bytte), men det skrapar fortfarande...nån som vet vad det kan bero på?
/Cissi
det låter i alla fall som att det är bromsklossarna som är slut så kontrollera en gång till
Jo endera detta eller så kan det vara en rostkant på någon bromsskiva som lägger an mot oket vid bromsning om ljudet kommer framifrån, fixade en bil i dagarna med det fenomenet,, att detta skulle bero på dåligt hjullager så rimmar det mindre troligt i detta fall då det tilltar vid bromsning.
Där lagerljud mera ger konstant malande och tilltagande vid svängar osv, knepigt med att inte denna verkstad hittade på felet,, och som det verkar bara bytte hjullagret i blindo om det nu inte verkligen var dåligt.
Ja, lite dåligt av verkstaden att byta något som dom "tror" är defekt. Och som sagt, symtomen pekar ju inte alls på något hjullager utan på slitna bromsar. Ett hjullager brukar i regel låta mindre när man bromsar.....
kan vara rost på trummkanten bak trumman utvidgas då man bromsar och kan rendera i skrapande bromsar
Precis,, samma sak med nämda bromstrumma förstås,,, att även dessa kan ha en rost och även ofta en slitkant som kan göra sig påmind med skrapljud.