Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Skrapande växellåda

Startad av DalRot · 2009-09-15 · 10 svar

DalRotTrådstart
Det har under en längre tid nu kommit ett skrapande ljud från något ur motorn och jag tror att det är växellådan.
Det skrapar både när jag tryckt in kopplingen och när jag släppt upp den. Mindre när jag tryckt in den.
Vad kan vara felet och hur dyrt blir det att lämna in bilen för att laga det tror ni? Behöver jag byta hela växellådan?
aw73
har du mera fakta tex:
bilmärke?
bilmodell?
motor?
växellåda?
nikeri
bilmärke? Suzuki -98
bilmodell? Baleno 1.6 +4WD
motor?
Bränsle: Bensin
Motorkod: G16B
växellåda? Vet ej hur jag får reda på vad för typ av växellåda det är.
slirfeldt
Svårt att såd är sia om vad det kan röra sig om,, och utan att kunna lyssna på densamma, kan ju vara ett lager i växellådan med dom symtomen som är på gång att ge upp, men börja med att kontrollera oljenivån i växellådan om felet är där och eventuellt pröva med att byta olja i densamma.

Inga problem annars med att växla osv? Bilen rullat långt?
aw73
låter som kopplingen och/eller urtrampningslagret
nikeri
@Peter H 47714 wrote:
Svårt att såd är sia om vad det kan röra sig om,, och utan att kunna lyssna på densamma, kan ju vara ett lager i växellådan med dom symtomen som är på gång att ge upp, men börja med att kontrollera oljenivån i växellådan om felet är där och eventuellt pröva med att byta olja i densamma.

Inga problem annars med att växla osv? Bilen rullat långt?


Har precis bytt oljan och det låter ändå. Inga problem med växlarna alls vad jag kan märka av. Rullat ca 17000 mil bara
slirfeldt
Jo med lite tur kan det mycket väl "bara" röra sig om koppling/urtrampningslagret, har varit med om ett par bilar där en bit av kopplingsfjädern lossnat, med liknande fenomen som följd och det hela sedan lösts sig med ny koppling med urtrampningslager.

Kan vara idé att börja där,,,,
nikeri
Ok tack för hjälpen ska försöka få bilen till en verkstad i början på nästa vecka och få en prisuppgift på vad det skulle gå på och vad det kan vara. Har inte en förmögenhet precis att lägga ut på bilen.
slirfeldt
Ja nu har du lite mer på fötterna och en bra kompetens verkstad bör rätt snart kunna diagnostera felet och därmed kunna ge ett kostands förslag, satsa då gärna på en mindre verkstad som verkar seriös.
nikeri
Ja Peter jag har hittat en verkstad som sägs vara bra och som har rimliga priser som en kompis som lämnade in bilen och fick byta Förgasarmembranet och gjorde lilla servicen för endast 1300 kr
slirfeldt
Ja då håller vi tummarna för att du får ordning på bilen och återkom gärna med resultatet på vad/var felet verkligen var på bilen. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil