Känns det som att bilen drar lite, fast du har kopplingen intryckt med växel i? Tar kopplingen nära golvet? Skriker det hela tiden du har kopplingen intryckt, eller bara när du trycker in den?
Hej,
Är inte bara ny här utan även inför detta problem. Min gamla fina sonata började för en tid sedan ge ifrån sig ett svagt ljud som var nästan knarrande vid frikoppling. Igår när jag satte mig i bilen hade detta övergått till ett gällt skrikande. Bilen har en hydralisk koppling där allt i mina ögon ser normalt ut. Även om kopplingen i sig inte är i toppskick så fungerar den men det har blivit allt svårare att få i växlarna i synnerhet backen och tvåan. Folk omkring mig säger att det antagligen är urtramningslagret. Finns det någon här som har andra idéer och kan det vara något så enkelt som att systemet behöver luftas, hur luftar man kopplingen, precis som bromsar (öppnar, trycker ned, stänger)? Om det är någon som har andra idéer om var problemet kan ligga? Även andra tankar om orsaker uppskattas då det är ett ganska stort projekt för en mekaniker av min kaliber att plocka ned lådan och börja skruva runt där.
/Niklas Molin
Är inte bara ny här utan även inför detta problem. Min gamla fina sonata började för en tid sedan ge ifrån sig ett svagt ljud som var nästan knarrande vid frikoppling. Igår när jag satte mig i bilen hade detta övergått till ett gällt skrikande. Bilen har en hydralisk koppling där allt i mina ögon ser normalt ut. Även om kopplingen i sig inte är i toppskick så fungerar den men det har blivit allt svårare att få i växlarna i synnerhet backen och tvåan. Folk omkring mig säger att det antagligen är urtramningslagret. Finns det någon här som har andra idéer och kan det vara något så enkelt som att systemet behöver luftas, hur luftar man kopplingen, precis som bromsar (öppnar, trycker ned, stänger)? Om det är någon som har andra idéer om var problemet kan ligga? Även andra tankar om orsaker uppskattas då det är ett ganska stort projekt för en mekaniker av min kaliber att plocka ned lådan och börja skruva runt där.
/Niklas Molin