Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Skroten el mekanikern?

Startad av Sork · 2009-06-18 · 35 svar

slirfeldt
Den varma rekommendationen som rätt snart med betalar sig om man vill börja skruva lite bil är att skaffa sig en reparationshandbok för bilen i fråga och till denna har tex Biltema en mycket bra sådan och på svenska med mycket förklarande text och många bilder och kostar ett par hundra kronor.

Kan vara lite pillrande med fjädrar som bromsbackstag, men tar man det bara metodiskt finns ingen anledning till panik att få i sär och även ihop densamma, när väl trumman är demonterad så bör man kika närmare på om någon av hjulcylindrarna läcker (dessa som pressar ut bromsbackarna) genom att lyfta lite på dessa yttre gummiskydd och att det inte är blött där som i så fall måste bytas till ofta kompletta hjulcylindrar.

Själva justeringen gör man med ett månformad kuggserment som spänns ut så pass att trumman går på, ofta är detta kuggsegment i behov av uppsmörjning som ofta rostar fast och med anledning till dålig bromsverkan.
malumbub
Jag har kollat i handboken nu och inser trots allt att jag inte är vass nog för att reda ut det hela. Jag har fått en preliminär kostnad på att fixa den ojämna bromseverkan. 3000:- bak för att fixa en förmodad trasig cylinder. 1000:- för framhjulen. Är detta rimligt? fördyrt, för billigt eller kan man förvänta sig att det går på mer än så när det väl gäller att betala?

Jag funderar också vidare på det där med E85 i tanken. Hur säkert kort är det?
wicke
Låter dyrt men vet att verkstäder har vett att ta betalt. Iaf så skulle jag gjort det hela för kanske 6-700: - + material då men då är jag ju inget företag utan glad privatperson :)
aw73
3000:- bak är det dyraste i laget
bromscylindern kostar 100-200:- ny
slirfeldt
Jo detta jobb kan vara lite väl i "överkant" om man inte är allt för mycket vän med verktyg osv,,, och anser med iaf kostanden för bakbromsarna är väl tilltagna,, men ring i så fall gärna runt till olika mindre verkstäder som kan skilja rejält för samma jobb eller ännu hellre att hitta på en hemmamek,,.

Ja detta med är ett relativt säkert kort med E85 som man nu ovasett blandningsform hittar vinst med numer igen,, och själv har jag nu över 170000 mil och dryga 10 år uteslutande bara positiv erfarenhet att köra på från etanolblandat till konverterat för 100% E85 drift med det mesta från bilar, motorcyklar till gräsklippare. :-)

För mera info om just detta rekommenderas www.etanol.nu
malumbub
Allright, jag kollade runt lite och det verkar som jag kommer undan med 2000:- pix om det behövs nya klossar? fram och bak + jobb. Sen är frågan om det är nya ok som behövs.
Jag har valt att få den kollad först sen för jag se vad det går på.
malumbub
allright, kostnaden av reparationerna kommer att vara högre än vad det är värt att lägga. Det jag vill göra nu är att få ut så mycket jag kan för bilen. Alltså sälja den på något sätt. Vilket sätt är bäst för att sälja bilen? Ska man sälja vinterdäcken för sig osv. Vart är säkraste stället att sälja till och vad kan man tänkas få?
slirfeldt
Jo på så pass billiga bilar blir det nära på vid minsta reparation man måste lämna i från sig direkt "olönsamt" att det då kanske är lika bra att försöka sälja den som reservdelsbil/gör det själv bil som det finns ett par eskorter för 3500:- där annars prisspannet ligger mellan 5000-10000:- för en fullt fungerande standard Escort.

Men visst är bilen i övrigt fräsch betingar det kanske ett lite högre värde även som repobjekt med som i detta fallet inte allt för mycket jobb och även om tex vinterdäcken är helfräscha så kan dessa ge lite mera att sälja separat, men annars är det lika bra att skicka med dessa bilen.

En för egen del bara positivt säljställe har sedan länge varit det mer eller mindre ökända Blocket.se för snabba smidiga affärer,,
aw73
blocket.se är ett ställe om man nästan vill ge bort bilen
varfall om man har en i 50.000:- klassen
bilsports motorbörs pappersupplaga gav mig betydligt bättre respons när jag sålde min golf IV
våren 06

edit fynbörsen heter det ds
slirfeldt
Möjligt att det är så,,, har iaf bara positiva erfarenheter därifrån och med bilar upp till iaf 30" klassen,,, men visst är dom olika pappersupplagorna med fortfarande klart gångbara med. Och för bilar i dessa prisklasser kommer man rätt långt med tex Blocket.se. :-)
malumbub
Det finns en hel massa annonser på blocket och i tidningar som menar att de köper i princip vad som helst, "allt av intresse" vi kommer ut idag och betalar kontant osv. Är det någon som har någon erfarenheter med den typen av handel, kan man förvänta sig bli blåst på det ena eller andra sättet?
slirfeldt
Jo skrotnissar finns det väl fortfarande rätt gott om,, men kontentan av det hela är att inyte lämna ifrån sig bilen utan att fått pengarna i handen är väl iaf det man kan säga om den typen av affärer.
malumbub
Nä det kan tänkas lämpligt att ha fått pengarna först. Med en sådan här bil känns försäljningen ganska enkel egentligen. Kanske inte ens behövs någon runtur? Hur är det med kontrakt, köpekontrakt. Jag letade på nätet men kände att det finns en lucka i att sälja den som vanligt eller som renov. objekt. Den har ännu inte körförbud men är fortfarande ett rep.objekt. Kan man hamna i trubbel om man missar något i ett kontrakt?
aw73
förmodligen kanske den köps upp för afrikaexport och då har evt. körförbud ingen betydelse
se bara till att ägarbyte blir utfört annars behåll plåtarna
inga pengar = ingen affär
vilket fall som hellst ska du ej behålla bilen så finns ingen anledning att reparera
om ej klara det själv
jag gissar på att det behövs delar för ca 100-500:- kr för att fixa det
bilen är så pass ny att den är fullt säljbar, bilskroten är uteslutet
när man säljer som privat person = befintligt skick om inget annat avtalats
köparen har undersökningsplikt
malumbub
Eftersom bilen inte är värd särskit mycket så skulle jag vara nöjd med 3500:- Vad är det lägsta jag bör nöja mig med?