MmappoTrådstart2005-10-11För några veckor sedan blev jag stående på E4:an. Laddlampan hade lyst och
slocknade inte trots att jag tokvarvat motorn på min Pug 205 (1990).
Bilen lämnades in till en polares kusin som var "bilkunnig"...
Köpte nya kol - hjälpte inte.
Köpte en generator från skroten, satte i de nya kolen - funkade. ... ett tag
Sedan började lampan lysa igen. Först bara när motorn var kall eller det var
fuktigt ute. Den slocknade efter några km.
Senaste resan började den lysa efter tio mil.
Jag lyckades hålla den släckt genom att inte tokvarva (!).
Så länge jag kör under 90 på femman (eller 70 på 4:an osv.) lyser den inte.
Tyvärr har pärlan ingen varvräknare, men det verkar finnas en magisk gräns där någonstans.
Vad är fel?
Laddningsregulatorn? (vad är det föresten?)
Dioderna?
Första hjälpenkudden?
Visst kan nya generatorn från skroten oxå vara paj. Bytte du laddningsregulatorn samtidigt med kolbytet? Det råkar inte vara så att du har en Bosch generator? Nähä, tänkte väl det. Antar att det är en Ducellier eller Rohne-generator. Låt din polare mäta upp dioderna så inte nån av dom pajat.
Ebbe
Jag har ingen aning om vad det är för generator i nu.
Jag tror inte att laddregulatorn är bytt (om den inte är en del av generatorn).
Han som bytte bor 12 mil härifrån och jag känner honom inte.
Kan jag göra det själv?
Vad behöver jag mer än en ohmmeter?
Var sitter doiderna?
Hur kan man felsöka laddregulatorn?
Laddrelät till Bosch och Paris-Rohne generatorer finns på biltema för strax över 100kr och är inga problem att byta. Laddregulatorn är inget du kan mäta upp med hjälp av ett vanligt multiinstrument. För att kolla dioderna måste du ta isär generatorn löda bort statorlindningen och de förbindelser som finns till dioderna och därefter kan du mäta dom med ett multiinstrument inställt på låg ohm-mätning.
Kolla att släpringarna, kopparringarna som kolen går mot, inte har djupa spår.
Ebbe
Uj, uj, uj!
Det där lät svårt, jobbigt och riskabelt.
Jag ska försöka ta reda på vad det är för generator jag har, lokalisera regulatorn och
byta den. Det är en tillräcklig utmaning för en mekaniskt handikappad datanörd som jag.
Finns det inget bra sätt att testa ifall laddregulatorn är kass?
Laddregulatorn kan du ju delvis kolla genom att mäta spänningen över batteriet när motorn är igång. Bör ligga strax över 13 Volt oberoende av varvtal. (dvs. går det uppemot 15-16 eller under 12 så är det fel)