Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Slö Berlingo-diesel

Startad av 0x2A · 2009-12-06 · 5 svar

0x2ATrådstart
Hej!
Min Berlingo har plösligt blivit seg, man kommer inte upp i mer än 90-100 på raksträcka.

-04, 1,9d, lite över 12000 körd, bytt bränslefilter för ett år sen o kamrem nyligen.
Liite svårstardad ibland.


Har slängt i lite STP Injection cleaner, men inte kört så mycket sen dess.

Tips ?
berit
Kan det vara så att den rycker också :h el ialla fall gjorde det innan den blev tokslö? Stor risk att det beror på bakterier bildat slem i tanken och att tankarmaturen blivit igensatt...Kräver DeMo tank för att fixas.

Startsvårigheterna kan härröra till dåliga glödstift men också bero på att den drar tjuvluft....om man pumpar på handpumpen innan start och den då går igång bra vet man att den drar tjyvis.

Låter den som en symaskin när man drar på starten vid kallstart (dålig komp) behövs ventiljustering....brukar med tiden ge rejäla startsvårigheter :ner

Eftersom k-remmen nyligen bytt bör du kolla upp att den sitter som den ska. En kugge fel ger också stora problem men brukar tända motorlampan, speciellt om man segdrar på låga varv....
jocton
@0x2A 51089 wrote:
Hej!
Min Berlingo har plösligt blivit seg, man kommer inte upp i mer än 90-100 på raksträcka.

-04, 1,9d, lite över 12000 körd, bytt bränslefilter för ett år sen o kamrem nyligen.
Liite svårstardad ibland.


Har slängt i lite STP Injection cleaner, men inte kört så mycket sen dess.

Tips ?


Troligast luftmassamätaren/Gurra
Lars Arnell
[QUOTE=Dr Dolittle;51098
Startsvårigheterna kan härröra till dåliga glödstift men också bero på att den drar tjuvluft....om man pumpar på handpumpen innan start och den då går igång bra vet man att den drar tjyvis.

Låter den som en symaskin när man drar på starten vid kallstart (dålig komp) behövs ventiljustering....brukar med tiden ge rejäla startsvårigheter :ner


Symaskin ? När den är typ -7 grader kall låter den som
'njögg njögg brum njögg njög njögg brum brum njögg njögg njögg brum brum brum ... startad.
Man kanske måste vänta och prova ett par gånger på att glödstiftslampan släcks ?

Startar absolut inte vid -19 grader utan motorvärme i 2 timmar
berit
@0x2A 51628 wrote:

'njögg njögg brum njögg njög njögg brum brum njögg njögg njögg brum brum brum ... startad.


Typisk ventiljustering :D Tänder till men du får hålla kvar på nyckeln och möta med lite gas...

Antagligen något el några kassa glödstift också eftersom det blir omöjligt vid sträng kyla...

Om du gör ventiljustering, vilket du nog måste lämna in den för, då du inte har ett sortiment med justerbrickor, säg till om nya glödstift + kabel, blir bara materialkostnad då man ändå är där och pillar, kamremmen åker ju också av så den kommer att bli korrekt justerad och spänd :upp
Välj en Peugeot el Citra verkstad, annars blir det nog så där bra :i

Har du fortsatta problem efter det, ja då har den problem med att få fram bränsle el så är pumpen kass (har en liggande till WJY/DW8, även spridare och rör finns, liksom insug med integrerad EGR :r om intresse finns)

Den ryker antagligen en del när den är nystartad...men ryker den när du tycker att den blir extra slö:fraga
Har du fått den besiktigad under den tiden du upplevt problemen så den ger ett godkänt K-värde :fraga (Ute sluter ju en del problem)
Kostya
Jag skulle börja med att nolla motorn och kolla att kam, vev och pumpen står rätt.
Har man bytt delar och strax efter får något fel som kan vara relaterat till de nya delarna så ska man undersöka dessa först.
Även nya delar kan vara felaktiga och sen kan man ju ha gjort någon miss och kanske inte spänt fast spännaren ordentligt osv. Man kanske inte har spänt fast skruvarna till dieselpumpen så att den har vridit sig nu och ställt tändningen helt fel.

För tidig tändning ger ett högt knackande ljud och motorn blir svårare att starta. Har själv råkat ställa pumpen helt galet och bilen blev rejält svårstartad och lät riktigt illa.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil