OOskar_Trådstart2006-12-10Jo min volvo 740 från 1987 med B230K slutar tända, när den varit igång i ca 3 minuter ibland mindre ibland mera .Sedan tänder den ingenting på ca 1 timme har bytt
fördelarlock ,Tändspole, Rotor, Tändkablar, , Och den bara fortsätter på detta vis och jag får snart rycket på bilen om ja inte får igång den! :) , Sen undrar jag om det sitter någon "hallgivare" på B230K? Mvh Oskar
MMackeracing2006-12-10 · #tändmodulen kan vara trasig. hade samma problem med en escort årsm.-88, den slocknade när den blev varm men startade när den kallnat en stund.
Ja mycket troligt har tändmodulen gett upp och sitter innanför skärmen bakom vänsterstråkastare, var sedan noga med montering av ny modul att det är rent bakom denna då den värmeavleder till plåten.
@Peter H 17843 wrote:Ja mycket troligt har tändmodulen gett upp och sitter innanför skärmen bakom vänsterstråkastare, var sedan noga med montering av ny modul att det är rent bakom denna då den värmeavleder till plåten.
Okej . Någon som har bild hur den ser ut? Sökte lite på Google men hitta ingen bra bild . Vill ha en bild så ja ser vad det är ja ska byta :)
BILD:
https://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/Tändmodul.jpg
Du måste plocka bort luftburken för att kunna se tändmodulen.
Hej.
Jag har kompisens Volvo 740 -89 i garaget som beter sig likadant.
När den är kall startar den och går, om än lite ryckigt. När den blivit varm är den tvärdöd, inte en gnista.
Vi har bytt tändmodul och har spänning fram till tändspolen.
Kan man mäta upp hallgivaren på något sätt och tvärsäkert konstatera att det är den som spökar.
Är det något vanligt på dessa bilar?
Solbacken;17851 wrote:
Hej.
Jag har kompisens Volvo 740 -89 i garaget som beter sig likadant.
När den är kall startar den och går, om än lite ryckigt. När den blivit varm är den tvärdöd, inte en gnista.
Vi har bytt tändmodul och har spänning fram till tändspolen.
Kan man mäta upp hallgivaren på något sätt och tvärsäkert konstatera att det är den som spökar.
Är det något vanligt på dessa bilar?
Sitter det inte en vevaxelgivare vid svänghjulet på en -89a?
( kärt barn har många namn visserligen... )
Saknar ni både gnista och bränsle så är det mycket troligt att det är den som är trasig. Mycket lätt att byta på just 740.