Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Smuts i tanken om bilen börja hacka hoppa?

Startad av OpelMicke · 2005-12-13 · 4 svar

OpelMickeTrådstart
I dag när jag åkte hem från jobbet så började bilen hacka lite och stod jag på tomgång så stannade den efter ett tag så gick den normalt igen för att sedan hacka/hoppa,, kollade tändkablarna och dom satt som dom skulle,, det är nya tändstift och tänd kablar sen i helgen,, köpte en flaska akut från kemetyl och hällde i så vi får se i morgon,, tror ni at det är vattan eller smuts från tanken?? för jag har ofta kört på när mätaren stått på rött och jag tankar sällan fullt så har de kanske blivit kondens i tanken?????
(Det är Sierran det är frågan om)
Ludde_57
Övriga tänddelar då, och vad för tändstift?
Bränslefilter?

K-akut mm kan du ersätta med några liter E85, det ger samma effekt i längden till en bråkdel av kostnaden.
OpelMicke
Anders P wrote:
Övriga tänddelar då, och vad för tändstift?
Bränslefilter?

K-akut mm kan du ersätta med några liter E85, det ger samma effekt i längden till en bråkdel av kostnaden.


tändstiften är av märket Beru ultra.. Tycker det är konstigt att den börja hacka sådär i dag... tändkablarna är av märket Biltema men endast en nödlösning då dom andra som var av märket bosch gick sönder när jag skulle lossa dom från tändstiften.. men tror knappast det är tändkablarnas fel då den startar direkt.
Ludde_57
Tändkablar brukar sällan vara problemet vid missgång vad jag märkt.
Mer troligt fördelarlock/rotor/tändstift vid tändfel, eller som du tror smuts i bränslet.
Finns det bränslefilter, och hur ser det ut?
Gissningsvis är tanken av samma "goda" kvalitet som på Granada, så är den kanske upprostad vilket möjliggör att smuts eller vatten kommer in i bränslet.
OpelMicke
Anders P wrote:
Tändkablar brukar sällan vara problemet vid missgång vad jag märkt.
Mer troligt fördelarlock/rotor/tändstift vid tändfel, eller som du tror smuts i bränslet.
Finns det bränslefilter, och hur ser det ut?
Gissningsvis är tanken av samma "goda" kvalitet som på Granada, så är den kanske upprostad vilket möjliggör att smuts eller vatten kommer in i bränslet.


ja tanken är nog samma kvalitet på alla Ford från 80-talet..
I dag har bilen gott som den ska så det var nog bara smuts som passerade förgasaren,, annars får jag väl byta fördelarlocket och rotorn...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil