TThellaNTrådstart2007-04-10Hej Alla !
För 2 veckor sen , fick jag en Volvo 745 - 87 gratis av min flickväns föräldrar..
Jag bytade toppapackning, Avgasventiler, Rotel/Fördelarlock/tändkablar/tändstift, Oljefiler (Olja), Kylare & lite packningar här och var..
Nu till problemet..
Bilen gick som en klocka tills.... Den bara dog..
Trodde det var batteriet som var kortslutet, så jag köpte ett nytt.. Efter 2 dagar tog det också slut. Så jag gick till skroten och köpte en ny (begagnad) generator, laddade batteriet och sen ut och körde.. Efter bara ett par mil, blev jag ståendes igen !
Jag har kollat strömmen till batteriet och den visar ca. 12.2 volt vilket är för lite.. (Den ska väl hälst ligga på en 14 ?) ..
Laddningsrelät är bytat, kolen på generatorn är helt ny & alla kablar är hela..
Batterilampan på instrumentspanelen lyser inte, och lampan till den är hel..
Ber om svar snarast möjligt..
Tack på förhand !
Mvh ThellaN
liten guide kommer det länk till här , så tror jag det går upp en liten lumalampa
https://motorforum.nu/forum/showthread.php?t=3907kanske något ligger och drar tjuvström
Ddagsbogard2007-04-21 · #Om något ligger och drar tjuvström borde du redan ha kollat.
Det är inte så att du byggt in stereo i bilen, med slutsteg o grejer. Jag gjorde det och glömde koppla "signalen" från stereon till steget som drar igång steget när stereon är på, så steget stod o drog ut minsta lilla droppe ström hela tiden. Fattade inget de första två dagarna... Bara en tanke.
Kolla svaret jag skrev till "Kimockan".
om du har bilen igång. o lossa jorden på batteriet.
Fortsätter bilen att gå? gör den det, ja då vet du ju att generatorn funkar.
vad mena du med bara dog?
Startar den direkt efteråt?
klassiskt på dom är ju bränsle relät som krånglar. det stora cita bakom askoppen.
nej nej nej steffo du kan inte koppla loss batteriet med motorn igång... Iaf inte om du inte är ute efter att förstöra generatorn. Koplar du loss batteriet her den ström som bildas i generatorn har då ingen stans att ta vägen.....
Lite gammal tråd,, och trådskaparens första/enda inlägg var för snart ett år sedan,,,