Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Space Wagon GDI 2,4 rycker enormt vid 80km/t

Startad av Rycket46 · 2010-03-18 · 12 svar

Rycket46Trådstart
Jag har felsökt 2 mån utan att lösa problemet
Jag har bytt:
Nya stift
Ny tändspole (gnista ok)
Bytt kamaxelgivare
Bytt Bränsletrycksregulator
Bytt insprutningspump
Prövat en annan styrenhet för insprutning
Kontrollerat jordningar
Bytt lambrasonder
Lambra värde 1.046
Vid senaste diagnåstesten fick vi ett spjällhuslarm(motorlampan lyser) (utfört av märkesverkstad)
Spjällhusets magnet satt loss och har limmats fast igen (märkesverkstad)
Vid kallstart går bilen hackigt missar en cylinder, när den blir varmare går den på 3,5 cylindrar, alltså missar ibland(ps kompressionen är normal på alla cyindrar. Hjälp!!!!!!!!!
MMoberg
Är det inte den motorn som har problem just med igjensotning i spjällhuset??
Tror att det brukar blästras med nötskal för att få rent där och i insuget.
MMoberg
Lambdavärdet är för högt, det ska vara mellan 0.97 och 1,03 för att vara godkänt på besiktning.
1.00 i idiella fall.

Var den mätningen före eller efter reparation av spjällhuset?
rogi
Hej
bilen är så gott som sotfri efter koll. Gjorde även en komptest med toppvärde i dag 13 kg på alla fyra cylindrarna.
Lambra värdet var efter rep av spjällhuset-
Är det möjligt att uppdatera programvaran för insprutningen.
Läste nånstans att det kunde var fel på lilla elmotorn som sitter på hörtryckspumpen. Låter det bekant.
En annan fråga hur högt tryck måste pumpen från tanken ge för att fungera perfekt.
PS .Har inte kollat tycket ännu!
Ahtec2 säljer renoverade spjällhus med garanti har ni någon erfarenhet av dom?
berit
Jo dom sotar förskräckligt och ett kompprov (som gjort) är på sin plats för att utesluta mekaniska fel...typ att ngn ventil inte kan stänga på grund av sot och avlagringar....ibland kan det hjälpa att tok-varva några kilometer :eek: rensar effektivt ventilsätena även om man mår dåligt när man gör det :(

Annars är ju kylvätsketempgivare en klassiker som inte kostar så mkt att byta/utesluta....kan vara dålig utan att ge felkoder...

En dålig termostat som ligger och ger undertemp kan ge symptom om styrboxen går in och ur olika programlägen hela tiden...verkligen långsökt men ändå....Förklarar ju inte heller dåliga kallstarter :r

Man skall inte fundera för mkt på lambdavärdet när det inte är mer "off" än så...

Du har inte kollat med annan luftmassmätare?....om den mäter för lite luft kommer för lite bränsle att tillsättas...för mager blandning och misständningar...

Avgasläckage innan lambdasonden kan också ställa till det, men då borde den gå fett vilket oftast inte ger misständningar..

Har inte denna en tändspole per cylinder? Kan man verkligen lita på alla t-spolarna? Man skulle kunna lyfta samtliga och jämföra gnistan....det ska ju vara rejält tryck i den....det är stor skillnad på att producera gnista i luften och att göra det under kompressionstryck...

Du relaterar till att du bytt t-spole... om den bara har en t-spole måste man fundera över tändkablarna...

Innan du fastnar i byta grejer svängen kan det vara bra att lämna den till en auktoriserad firma för riktig felsökning, inte bara felkodsläsning. Märkesverkstan kan ju prova olika grejer och lägga tillbaks på hyllan. Dom ska också ta fullt ansvar för sina felsökningar....dom ska helt enkelt lösa problemet och tills dom gjort det kostar det inget....men säger dom att motorstyrboxen måste bytas får man vara beredd att punga ut för både den och felsökningen....visar det sig sedan vara fel...ja då äger dom problemet och du skall ha pengarna tillbaka...:utrop
Alla seriösa verkstäder har ett max-belopp på felsökning, som ger rimlig tid för diagnos, vanligen 1 till 2 timmar....Vissa bilar kan ta dagar att hitta felet på men det ingår liksom i uppdraget att vara auktoriserad verkstad att man då och då måste bita i en citron :e

När det gäller www.atech2.com spjällhus så lär dom vara kanon eftersom de är ombyggda med en kontaktlös lägesgivare, alltså inga släpor som kan slitas ner eller sota igen :upp Jag hade absolut satsat på ett sådant över ett original :utrop
rogi
@Dr Dolittle 55848 wrote:
Jo dom sotar förskräckligt och ett kompprov (som gjort) är på sin plats för att utesluta mekaniska fel...typ att ngn ventil inte kan stänga på grund av sot och avlagringar....ibland kan det hjälpa att tok-varva några kilometer :eek: rensar effektivt ventilsätena även om man mår dåligt när man gör det :(

Annars är ju kylvätsketempgivare en klassiker som inte kostar så mkt att byta/utesluta....kan vara dålig utan att ge felkoder...

En dålig termostat som ligger och ger undertemp kan ge symptom om styrboxen går in och ur olika programlägen hela tiden...verkligen långsökt men ändå....Förklarar ju inte heller dåliga kallstarter :r

Man skall inte fundera för mkt på lambdavärdet när det inte är mer "off" än så...

Du har inte kollat med annan luftmassmätare?....om den mäter för lite luft kommer för lite bränsle att tillsättas...för mager blandning och misständningar...

Avgasläckage innan lambdasonden kan också ställa till det, men då borde den gå fett vilket oftast inte ger misständningar..

Har inte denna en tändspole per cylinder? Kan man verkligen lita på alla t-spolarna? Man skulle kunna lyfta samtliga och jämföra gnistan....det ska ju vara rejält tryck i den....det är stor skillnad på att producera gnista i luften och att göra det under kompressionstryck...

Du relaterar till att du bytt t-spole... om den bara har en t-spole måste man fundera över tändkablarna...

Innan du fastnar i byta grejer svängen kan det vara bra att lämna den till en auktoriserad firma för riktig felsökning, inte bara felkodsläsning. Märkesverkstan kan ju prova olika grejer och lägga tillbaks på hyllan. Dom ska också ta fullt ansvar för sina felsökningar....dom ska helt enkelt lösa problemet och tills dom gjort det kostar det inget....men säger dom att motorstyrboxen måste bytas får man vara beredd att punga ut för både den och felsökningen....visar det sig sedan vara fel...ja då äger dom problemet och du skall ha pengarna tillbaka...:utrop
Alla seriösa verkstäder har ett max-belopp på felsökning, som ger rimlig tid för diagnos, vanligen 1 till 2 timmar....Vissa bilar kan ta dagar att hitta felet på men det ingår liksom i uppdraget att vara auktoriserad verkstad att man då och då måste bita i en citron :e

När det gäller www.atech2.com spjällhus så lär dom vara kanon eftersom de är ombyggda med en kontaktlös lägesgivare, alltså inga släpor som kan slitas ner eller sota igen :upp Jag hade absolut satsat på ett sådant över ett original :utrop

Hej
Jag skall kolla tempgivare.Luftmassemätaren kan också vara värt att testa.
(Jag fick kontakt med världens hyggligaste person på Kungsåra bildemont. i Västerås. Fått låna massor med delar för kostnadsfri test)
Tändspolen flyttade jag mellan stiften utan någon förbättring.
Märkesverstäderna här runtomkring vill ha betalt nästan i förskott för att ta in bilen. Dom har mycket dålig kunskap i felsökning svaren är gissningar och det är jag duktig på själv.
Söker en riktig duktig person i bilelektronik som kan följa funktionerna på djupet.
Ps Är kompprovet på max så borde även ventilerna vara ok? Eller
berit
Jo det känns som om ventilerna tätar :) Kompprovet verkar duga :upp

Gör det byt tempgivare, den blir ju ändå kass förr eller senare så det är bara att kosta på sig...

Kan du få låna en luftmassmätare också så vore ju det bra....
rogi
Är det nån som vet hur högt Matningstrycket till GDI insprutningen skall vara för att vara tillräckligt , läste själv nånstans att det bör ligga runt 5bar kan det stämma.Hur mäter jag det lättast?
rogi
Rycker och svarar dåligt på gasen trampar jag med för häftigt som kickdown så tvärdör motorn och motorvarninglampan börjar lysa. bytte luftmassemätaren i dag tveksam om det blev någon förbättring skall köra mer i morgon.
Snälla jag behöver fler tips!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
rogi
Vad betyder fekod=ETV motor feedback (spjällhus)
En annan sak Fyller verkligen luftmassemätaren någon funktion.
Kan fungera bättre om man plockar bort innanmätet, är det någon som har kunskap om denna idé
anden__z
Ingen bra ide att ta bort luftmassemätaren! Den ser ju till att motorn får rätt luft/bränsleblandning. Den är alltså en rätt så vital del i en insprutningsmotor.
rogi
Vill bara berätta att jag har troligen löst problemet med min Space Wagon 00 som ryckte enormt mest runt 80-90 km/t samt kraftlös.
Märkesverstäderna hittade inget fel med sina kodläsare.Jag har bytt det mesta från tädstift/spolar/bränsleinsprutningspump/regulator-
Det var först efter att jag bytte luftmassemätare samt köpte ett renoverat spjällhus från atech2 som bilen börjar bete sig normalt igen även bränsleförbrukningen har sjunkit till aktsektabel nvå.
Tack för alla tips jag fått på detta forum ni är bättre än märkesverktäderna.
Hans:-)
slirfeldt
Kul att du till sist ändå löste även detta fenomen och till viss del med hjälp av detta forum,, och jag med som mångår erfaren bilmek kan med bara erkänna att tendenserna till allt sämre praktisk felsöknings kunskapen överlag hos dom olika verkstäderna blir allt sämre, i datorns allt djupare intrång i bilvärlden på gott och ont. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil