Naturligtvis då detta ÄR och skall förbli ett seriöst forum skall man alltid kunna förvänta sig få så bra svar som möjligt av den kunskapsbank som finns och framförallt seriöst!
Vad det gäller tomgångsjusteringen så sköts den på dessa modeller helt och hållet av motorns styrsystem och kan med det inte justeras manuellt utan inkoppling till bilens dator.
Men i regel så brukar det vara kärvande/defekt tomgångsmotor vid dessa fenomen och symtom, som så ser ut som så:https://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044236809vy1.jpg och sitter på motorns insug med tre skruvar och ett kontaktstycke.
Där kan det med lite tur räcka med att demontera denna och rengöra och smörja dess ventil att dne går lätt för att få ordning på tomgången igen, pröva även att lossa minuspolen 15-30 minuter som då nollar minnet till styrboxen som med kan göra stor verkan på dess betéende.
Den är annars bra servad med fräscha tändstift osv som dessa zetecmotoer är väldigt känsliga med och av egna erfarenheter med uteslutande fords egna Motorcraft som där gäller,,,
Vad det gäller tomgångsjusteringen så sköts den på dessa modeller helt och hållet av motorns styrsystem och kan med det inte justeras manuellt utan inkoppling till bilens dator.
Men i regel så brukar det vara kärvande/defekt tomgångsmotor vid dessa fenomen och symtom, som så ser ut som så:https://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044236809vy1.jpg och sitter på motorns insug med tre skruvar och ett kontaktstycke.
Där kan det med lite tur räcka med att demontera denna och rengöra och smörja dess ventil att dne går lätt för att få ordning på tomgången igen, pröva även att lossa minuspolen 15-30 minuter som då nollar minnet till styrboxen som med kan göra stor verkan på dess betéende.
Den är annars bra servad med fräscha tändstift osv som dessa zetecmotoer är väldigt känsliga med och av egna erfarenheter med uteslutande fords egna Motorcraft som där gäller,,,