Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av  Dingrot 8 år, 8 månader sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17786

    davidv
    Deltagare

    hejsan jag har en mercedes 190e från 89 som inte tog sig igenom besiktningen.
    jag har problem med tomgången när bilen är varm den kan skena upp till 2k eller bara dö. vad kan felet vara ? tidigare idag startade den men dog pga av att tomgången är ojämn tills jag hade laddat ur batteriet. sedan gick de inte att kabla igång bilen häller. jag har tummen mitt i handen när det kommer till bilar. så jag vet inte häller hur jag spänner p-bromsen på bilen. jag skulle verkligen uppskatta hjälp. mvh david

    #73950

    slirfeldt
    Deltagare

    Hur var samtliga avgasvärdena som med kan säga en del om troliga orsaker och inga eventuellt andra anmärkningar främst på motorsidan?

    #73951

    olauyandexta2135
    Deltagare

    dom gjorde inte testet då min tomgång låg på 2300rpm sedan var de ingen mer anmärkning på motor sidan. tomgången skulle väll kunna vara att det är lekage i nån vakumslang eller nått. men att den inte vill starta mer är jag orolig över. david

    #73952

    slirfeldt
    Deltagare

    Misstänkte detta nästan då inga avgasprov görs om inte tomgången är ungefär där den normalt är. Men en möjlig orsak till denna höga tomgång kan vara just vakumläckage på insugssidan någonstans och där kan man så använda startgas längs misstänkta skarvar samt packningar som vid minsta läckage ger en klart höjd eller förändrad tomgång.

    Men nu var ju problemet att motorn inte ens går i gång längre,, men detta skedde bara en gång att den inte ville starta mer? Där kan man testa om det nu är tänd eller bränslerelaterat problem genom att åter igen spraya lite startgas i motorn insug under startförsök och tänder motorn till då och går så länge man använder startgasen så lutar det åt bränslerelataret problem och händer det fortfarande ingenting så verkar det mera vara tänd relaterat.

    Så börja med att testa detta innan vidare felsökning sker. Försök även se till att få batteriet ordenkligt laddat vilket med underlättar startförsök osv.

    #73957

    Dingrot
    Deltagare

    Hej, Handbromsen spänns troligen under bilen, lättast är om du har bilen upphissad med båda bakhjulen fria från marken. Följ båda handbromsvajrarna från hjulen in under bilen så hittar du troligen ett ok dit båda vajrarna sammanstrålar. I själva oket finns en stång som går till handbromsspaken med en M13 mutter som du skruvar innåt, kan även vara två muttrar, men det ser du. Du kan naturligtvis först justera ute vid varje hjul genom att ta bort en av hjulbultarna. Lyser du in genom hålet ser du en kuggad ring som är själva direktjusteringen på handbromsbackarna, justera så att hjulet står helt still när du snurrar på det därefter backar du justeringen några kugg så att hjulet går fritt. Testa med bromsspaken är du inte nöjd justerar du resten vid oket eller kan det även finnas en m10 mutter att justera under damsken vid handbromsspaken inne i bilen. Lycka till verkstan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng