Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Startproblem...

Startad av hanzon68@hotmail.com · 2007-09-13 · 4 svar

hanzon68@hotmail.comTrådstart
Tjena !
Min Ford Escort 1.8 SI -95 startar ej ibland när motorn är varm ??
Ibland räcker det att jag provar en 2:a ggn så tänder den, om inte
så lägger jag in 1:an och gör ett jockande med uppsläppt koppling.
Då startar den DIREKT !!??
Pratade med en kille som trodde att det kan va nått öga som sitter på svänghjulet och skickar upp signal till tändningen , typ att den står på fel ställe och efter jag kört med växel i med startmotorn att den hamnar i rätt läge igen....
Jag blir aldrig ståendes ute på vägen pga detta fel men det är rätt irriterande

Nån som råkat ut för samma problem som mig eller har nån aning om vad det kan vara ?
Vore tacksam för (seriösa) tips !!

Mvh Hanzon
slirfeldt
Här får man för det mesta bara seriösa svar,,, :-) Jo de är tämligen vanligt att detta händer escorten och just med zetec motorn,, detta "öga" är vevaxelns hastighets/lägessystem och har en bestämd placering som flera fått problem med liknande symtom som följd, kan även vara fråga om en dåligt fungerande tomgångsmotor till någon ventil som hänger sig vilket är relativt vanligt med dessa.

Men med dina symtom så verkar det närmast vara denna impulsgivare som inte hänger med riktigt och denna sitter på motorblockets framkant till höger mot svänghjulet/växellåda, men annars är det felkods aväsning som gäller ur dess självdiagnos dessa bilar är försedda med och som går att utläsa med en vanlig multimeter och komplett feldiagnos tabell finns i tex Haynes rephandbok,,,,

Hoppas detta var "seriöst" nog,,, :-)
Vendi
Tack Peter för ditt svar , får nog börja med att kolla upp det....
Jag är med i många olika forum där det sitter massa "snorungar" som har tråkigt och skriver massa skiit !! därav mitt önskemål om "Seriösa" svar :-) Ditt svar va helt oki !

Mvh Peter H
Ja jag heter Peter Hansson ;-)
slirfeldt
Jo här huserar uteslutande seriösa individer, eller hur ni andra? :-)

Men du har ännu inte fått ordning på bilen? Tydligen är detta rätt vanligt förekommande fenomen med escort och denna motor och ger detta inte mer så pröva det för märket lite mer specifikt ställe: https://fmcs.mer.nu/forum/index.php
Hans J
eller tomgångsstabilisator som den också kallas.

Vil bara tipsa alla som söker efter denna lilla rackare.
Jag fick pris på Ford till en 98 escort 1,6l 16V motor, 1500 spenn.
På begagnad i Sverige ca. 900 kr.

Sen gick jag till Ebay motor och hittade ett föetag som säljer dem till många olika motorer! Till forden blev det 322 kr på "köp nu" och litet billigare på auktion.

Manicken heter idle control valve och jag handlade av partsdome, men många andra har dem till en brökdel av Fords pris.

Sak samma med dimljusen monterad i kofångaren. 280 kr på ebay.....

Porto tilkommer så klart, men de skickar normalt som skrymmande brev.

Svängig tomgång är ofta denna som strular, eller när tomgången är mycket låg.

Lycka till!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil