Känns som om det har med bytet av drivmedel att göra. Bilen har funktioner för att ställa om beroende på hur mkt sprit det är i soppan, och det kan ju ha hängt sig på ngt sätt. Konstigt bara att det krånglar vid byte till bensin, tvärtom skulle verka troligare.... Tror inte att du fått problem pga stopp i systemet, dessa bilar är gjorda för att klara etanolen. Men vad var det du smorde med 5-56? Inte remmen väl? Funderar på om den laddar dåligt pga slirande rem.... Blurrig panel? Du menar den digitala panelen då antar jag?
Hej!
Jag kom iförrgår hem efter en körning tor.ca 45 mil. Vi tankade i 95bensin nu, tidigare har den gått under sommaren på etanol. Har kört någon tank i sommras på 95 också.
När jag kom ut igår så vägra bilen att starta. Det lät som om den gick på startmotorn ett par gånger och inte riktigt tände till. Jag prövade några gånger, och tryckte till på gaspedalen. Då hoppade den igång lite hackigt till en början,men sedan fungerade som vanligt. Jag körde ca 1 mil, så bilen blev varm. Tänkte på att den kanske inte riktigt tyckte om bytet direkt mellan etanol och besin utan borde blandat en större del än 8 liter etanol o resten bensin. Stängde sedan av, och på den. Och när den var varm verkar det inte vara ett problem.
Idag är det likadant.
Bilen hoppar förvisso igång snabbare idag,men är ändå seg. Instrumentpanelen (eller ja, där menyn, dvs temp och liknande står,) var blurig och lite oskarp.
Jag har tidigare haft ett litet tjutande ljud, typ som vid drivremsbyte. Men det försvann efter tips att smörja med 5 56.
Imorgon ska jag tillbaka till stockholm, men inte direkt hem. Frågan är om jag vågar detta, och om någon har en idé om vad detkan vara?
Någon tipsade om att insprutningen kan skitat igen pga av etanolen. Och då trycka i injection cleaner. Är det en god idé?
Bilen är ford focus 1.8 titanium flexifuel. körd snart 9000 mil. är iaf enl servicebok komplett servad...
Tacksam för all hjälpoch idéer.
Jag kom iförrgår hem efter en körning tor.ca 45 mil. Vi tankade i 95bensin nu, tidigare har den gått under sommaren på etanol. Har kört någon tank i sommras på 95 också.
När jag kom ut igår så vägra bilen att starta. Det lät som om den gick på startmotorn ett par gånger och inte riktigt tände till. Jag prövade några gånger, och tryckte till på gaspedalen. Då hoppade den igång lite hackigt till en början,men sedan fungerade som vanligt. Jag körde ca 1 mil, så bilen blev varm. Tänkte på att den kanske inte riktigt tyckte om bytet direkt mellan etanol och besin utan borde blandat en större del än 8 liter etanol o resten bensin. Stängde sedan av, och på den. Och när den var varm verkar det inte vara ett problem.
Idag är det likadant.
Bilen hoppar förvisso igång snabbare idag,men är ändå seg. Instrumentpanelen (eller ja, där menyn, dvs temp och liknande står,) var blurig och lite oskarp.
Jag har tidigare haft ett litet tjutande ljud, typ som vid drivremsbyte. Men det försvann efter tips att smörja med 5 56.
Imorgon ska jag tillbaka till stockholm, men inte direkt hem. Frågan är om jag vågar detta, och om någon har en idé om vad detkan vara?
Någon tipsade om att insprutningen kan skitat igen pga av etanolen. Och då trycka i injection cleaner. Är det en god idé?
Bilen är ford focus 1.8 titanium flexifuel. körd snart 9000 mil. är iaf enl servicebok komplett servad...
Tacksam för all hjälpoch idéer.