Startproblem Hyundai Elantra -99:a

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22982
    Pumbaa
    Deltagare

    Nu har det dykt upp ett kolsvart moln på vår bilhimmel…

    Bilen har den senaste 1-2 veckorna envisats med att “tvärvägra” att starta när hon väl blivit varm!

    Man kör ett tag så bilen kommer upp i arbetstemp., sen stannar man till, vid tex affären eller liknande… (har hänt vid 1 tillfälle att hon “dött” under färd) & därefter vägrar bilen att starta, så länge den är varm…
    Men ge den sen en 10-15 min till att kallna, så går hon igång igen utan protest.

    Det är precis som att hon inte tänder alls, har kollat så att det finns gnista, samt det luktar bränsle när man kirrar med stiften av
    Har kollat tändkablar/stift, kollat så det finns ström till tändmodul & fördelare…(det visade sig att en av tändkablarna hade ärgat vid anslutningen till fördelaren, men det vart snabbt avhjälpt med lite tålamod, finkornigt sandpapper och kontaktspray 🙂 (gick igenom alla kablar/stift & anslutningar)

    Men detta övergår tyvärr min kunskap, då jag inte är nån hejare på tändsystem & det elektriska 🙁

    Har googlat lite & svaren varierar på allt mellan tändkablar/-modul/-stift, till nån vevaxel-givare, till luftmassemängdmätare, till lambdasond…blir inte klokare på detta.

    Finns det nån som ev. har lite (mycket) bättre hum om detta??

    #82245
    slirfeldt
    Deltagare

    Låter i alla fall som temperaturberoende fenomen detta som vanligen då brukar röra sig om defekt hallgivare i dom fall motorn tar styrsignal där ifrån.
    Till även som troligt denna modell har vevaxelläges givare som kan ge sådana symtom med, just temperatur relaterat som man i vissa fall till och med kan se på motortemperaturen när den ska tvärklippa tändströmmen.

    Men vad är det för motor?

    #82246
    Ludde_57
    Deltagare

    Inga problem med att tanka, eller rytmiskt dunkande missljud under bilen med motor igång?
    Motorlampan antar jag lyser? Vevaxelgivare är ofta orsak till dessa problem, men bör bekräftas med felkodsavläsning innan byte.

    #82256
    basimnsecta1984
    Deltagare

    Peter:

    Okej, tack för svaret 🙂 Börjar luta åt att ev checka upp denna givaren, då det är något tirriterande att veta, att man kan inte köra längre än till snabbköpet innan bilen lägger av…
    Motorn är en 1.8i G4GM om jag inte är helt ute och cyklar.

    Läste nånstans att folk hade änen råkat ut för fenomenet med denna givare att det kunde sitta en o-ring imellan givare/motor som nån form av packning, vilket gjorde att givaren kom för långt ifrån, för att kunba ge rätta signaler…
    Kan detta stämma?

    Anders:
    Nix, inga missljud, ovanliga vibrationer, inga problem att tanka eller övrigt…
    Jupp, motorlampan lyser och har gjort så ända sedan vi skaffa bilen för ca 2 år sedan.
    Men det roliga i kråksången, är att den dära lampan bestämmer sig tydligen för att slockna, så fort jag slår på ac:n!?
    vad kan detta bero på…? upptäckte det i förrgår när jag var ute o kolla lite…
    det är nog bud på att felsöka på bilen, ska bara få loss tummarna till att göra det 🙂

    Ber om ursäkt för mitt fördröjda svar, men jag tackar er båda för era svar och kunnande!
    Förresten, vart sitter denna pryl? bak vid växellådan/svänghjulet? eller framme vid remskivorna npnstans?

    #82257
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo låter onekligen som tex denna givare mycket väl kan tänkas ligga bakom dessa fenomen och naturligtvis är det som alltid idé att plocka ut eventuell felkod på problemet…

    Kan vidare vara tänkbar teori att givaren inte sitter i helt rätt läge även om av egna erfarenheter är mindre vanligt. Osäker i nuläget var denna givare exakt sitter men vanlig plats brukar vara på motorblockets ena sida mot växellådan.
    Knepig symtom att motorlampan slacknar vid påslagning av AC som normalt inte har någon direkt koppling till motorns styrsystem…

    #82262
    basimnsecta1984
    Deltagare

    Hej o tack!

    ja jag kan inte annat än att hålla med om det knepiga med lampan…
    Men jag tror jag börjar med att lokalisera givaren, ev plocka av den och kolla skicket på den 🙂

    Sen får vi se vad som blir av det hela…iaf blivit en erfarenhet rikare!

    #82264
    slirfeldt
    Deltagare

    Jag finner heller ingen koppling till att motorfelslampan släcks då AC slås på,,,

    Så här bör i alla fall dess impulsgivare för vevaxeln se ut [ATTACH=CONFIG]1163[/ATTACH]

    #82269
    basimnsecta1984
    Deltagare

    Mysko kärra det hära, men men…

    Tack för infon Peter, nu vet jag vad jag ska kika efter 🙂

    #82270
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo i ektronikens sköna värld är det mesta förmodligen möjligt… men spana som sagt efter nämda givare så är du förmodligen där fenomenet på spåren av erfararenheten. 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?