Låter som tändmodulen, hadde samma typ av fenomen på min Orion dvs fullladdat bateri och soppa fram, tände inte, testade en annan tändmodul och då gick den. Svårt att testa om man inte kan låna en. Sen fläkten: den skall gå fastän fläkten är avslagen.....minns inte riktigt varför men det sod i handboken jag låna på bibblan för ett tag sedan......
Min pärla, Ford Sierra -91, med frisk DOHC-motor vill inte starta :( . Det är full kräm i batteriet och startmotorn går för fullt, men det finns inte en antydan till tändning. Felet uppkom första gången när jag hade kört ca. 8 mil, slagit av motorn och bytt glas till baklyset. (Innan den här resan hade jag slipat rost och ev. kommit åt kabeln till bromsklossvarnaren med stålborsttrissan)? Jag utgick ifrån att slumpen inte hade börjat missköta sig, utan att felet måste ha något samband med, i första hand, den förstnämnda åtgärden :confused: . Efter någon halvtimmes planlöst fipplande med de till synes felfria kablarna och glödlamporna till vänster bakljus, gick bilen plötsligt igång. Sedan gick den som en klocka i cirka två veckor, innan samma fel kom åter :confused: .
Kan det röra sig om något jordfel? Jag har skruvat loss och smärglat de jordkontakter som går mellan batteriet och chassit, utan resultat (finns det kanske någon "jordfläta" som jag inte hittat?) Eller kan det röra sig om tändmodulen? En ytterligare ledtråd är: När jag vrider nyckeln till tändläge går fläkten (ungefär hälften så fort som på läge ett, men dock) trots att den är avslagen!
Mycket tacksam för svar!
Kjell Adrian
Älvkarleby
Kan det röra sig om något jordfel? Jag har skruvat loss och smärglat de jordkontakter som går mellan batteriet och chassit, utan resultat (finns det kanske någon "jordfläta" som jag inte hittat?) Eller kan det röra sig om tändmodulen? En ytterligare ledtråd är: När jag vrider nyckeln till tändläge går fläkten (ungefär hälften så fort som på läge ett, men dock) trots att den är avslagen!
Mycket tacksam för svar!
Kjell Adrian
Älvkarleby