Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Startproblem Passat 95

Startad av rilleno56 · 2009-05-31 · 10 svar

rilleno56Trådstart
Hej!
Har en passat-95 2.0 med simos insprutningssystem, sen jag köpte den för 8 år sedan har den ibland lagt av direkt efter startförsök men efter ett antal försök har den alltid kommit igång och jag har inte brytt mig om det eftersom det bara hänt enstaka gånger.
Nu har felet blivit permanent ....alltså vid start varvar den upp i ca 2 sek för att sen lägga av.
Har kollat relän samt bränslepump och de är ok, jag har även fullt bränsletryck vid insprutarna.
Är det någon som kan hjälpa mig med tips vore jag evigt tacksam för jag antar att det inte är lönsamt att lämna in den

//Rickard
LillFalk
Jag hade samma problem med min 95:a. Skillnaden var att den gick knappt en sekund, men det kan ju vara lite skillnad i tidsuppfattningen :e

När den till slut tvärvägrade så blev det till att felsöka.
Det visade sig vara startspärren som krånglade. Det sitter en spole, runt tändningslåset, som sköter kommunikationen med chippet i nyckeln. I mitt fall så var det så enkelt som oxidation i kabelanslutningen till spolen. Jag ryckte ur och i kabeln några gånger. Sedan har det funkat klockrent. Kontakten sitter någonstans bakom säkringarna om jag inte kommer ihåg fel. Trångt är det i alla fall.
bjarnhof
Tack
Jag lämnar rapport

Rickard
bjarnhof
Hej Igen
Har provat det med kablarna och har hittat enheten som de är anslutna till, den sitter bakom instrumentbrädan till vänster vid ljusreglaget.
Utan resultat dock....finns det nåt sätt att koppla ur skiten?

Rickard
Rimsky
prova reservnyckeln bilen kanske startar med den.
bjarnhof
Har provat med reservnycklarna men inget resultat....
Är det ingen som vet hur man kopplar förbi en immobilizer?

Rille
Lottan
@rilleno56 44969 wrote:
Har provat med reservnycklarna men inget resultat....
Är det ingen som vet hur man kopplar förbi en immobilizer?

Rille


fabriksmonterade immobilizer går inte att koppla förbi, då ECUn är kodad via immobilizern.

Jag håller själv på att felsöka på min bil pga samma problem och hoppas innerligt att felet bara gäller oxiderad kontakt, dålig jord eller kabelbrott.

En defekt ECU på bil med startspärr är lika illa som skuren motor, dvs. det kostar mer att fixa än vad bilen är värd.
Rimsky
Hittade den här i ett annat forum: https://www.vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=6&t=9209
bjarnhof
Vad är ECU?
Rille
Lottan
@Honda 44972 wrote:
Hittade den här i ett annat forum: https://www.vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=6&t=9209


märkligt att bilen startade med överbryggat relä, då insprutarna inte fick signal/jord från ECU


@rilleno56 44988 wrote:
Vad är ECU?
Rille


Bilens hjärna.Ingen ECU=hjärndöd bil :eek:
Ludde_57
@rilleno56 44988 wrote:
Vad är ECU?
Rille


Electronic Control Unit, ofta förkortat ECU, är ett samlingsnamn på elektroniska styr- och kontrollenheter. Exempel på dessa är:

* ABS - AntiBlockier System eller Anti-lock Brake System. Styrenhet för låsningsfria bromsar.
* CCM - Climate Control Module. Styrenhet för klimatanläggningens funktioner.
* DEM - Differential Electronic Module. Styrenhet för fyrhjulsdrift.
* ECM - Engine Control Module. Styrenhet för motorer.
* ESP - Elektronisk Stabilitetskontroll för fordon.
* PSM - Power Seat Module. Styrenhet för sätens elektriska funktioner.
* SRM - Sun Roof Module. Styrenhet för solluckor och dess funktioner.
* SRS - Supplemental Restraint System. Styrenhet för delar av ett fordons krocksäkerhetssystem.
* TCM - Transmission Control Module. Styrenhet för automatiska växellådor.

Text kopierad från https://sv.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit

Fler trådar i Hjälpforumet Bil