Startproblem Renault Megane

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14336
    angelwings
    Deltagare

    Har en Renault Megane 98 (uttagen sept 97), automatare som uppför sig väldigt märkligt när man ska starta.
    Haft bilen sedan oktober, första veckorna inga problem. Sedan så började det med att den inte ville starta på morgonen. Man kan vrida om nyckeln men den ‘tänder inte’. Den går igång efter MÅNGA försök. När den väl startar är det inga problem.
    Sen kan den hålla på varenda gång man ska starta. (höll i sig några veckor)

    Plötsligt försvann problemet lika fort som det kom och har inte haft problem på hela december och fram till nu i måndags. Då startade den bra på morgonen, lämning av barn, start från jobbet på em, hämtning av barn, men sen när jag tankat skulle den INTE starta.
    Likadant igår, startar på morgonen, lämning av barn, start efter jobb, hämtning av barn, sen när vi handlat: ska INTE starta.
    Imorse skulle den inte gå igång alls. Tog många försök innan den till sist kom igång. Och den skulle inte heller starta när jag lämnat barnen.
    Det är inte så att den nästan tänder till heller utan det är det här entoniga bara.

    Varför blir det så? Jag har ju lärt mig att den inte går att starta om man inte låst den och den stått still en stund. Då måste man låsa och låsa upp så kan man oftast starta den.
    Jag har funderat på allt möjligt, kan det vara att det är fukt den inte gillar? Det har ju blivit lite mildare ute nu? Kan jag ha fått ‘sämre’ bensin vissa tankningar? Har försökt med att köra så att den är uppe i sin vanliga temperatur innan jag stannar den, men det hjälper inte alltid.

    Hjälp! *komplett oteknisk tjej*

    #63444
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja sådana fenomen är ofta kluriga att lista ut orsakerna kan vara och just för att dessa uppträder sporadiskt,, men känt är ju att dess modells startspärr funktion har mer än en gång ställt till det för sina ägare fast en “egenhet” har du ju iaf lärt dig om den bilen.

    Och som tänkbara orsaker kan det tex vara glappkontakt vid någon givare till nära på vad som helst,, på elsidan, men den går bra då den väl är igång iaf? Eventuellt kan en utläsning av felkod ge närmare svar på tänkbart fel, till dessa fenomen, men klart sitter någon elektroniskt fuktkänsligt till kan det mycket väl bli beroende på detta och man dessutom kan se ett “mönster” i det hela.

    Att det skulle bero på dåligt bränsle låter med väldigt långsökt, mer bara då om man använder sig av väldigt gammalt bränsle, men inte annars med den höga kvaliten på dagens bränslen.

    #63445
    speedytiger
    Deltagare

    Tack för svar. 🙂

    Ja, jag har upptäckt en del egenheter den har för sig.
    Gillar den riktigt mycket, utom då just det här.

    Har två nycklar men bara den ena funkar att öppna med. Med den andra händer ingenting. Antar att batterierna är slut kanske, kan det ha någon betydelse? Läste lite här om det med startspärr.

    Är det en bra idé att ta bilen till en bilmekaniker som felsöker? (alltså, klart det är en bra idé för att få bilen lagad, jag menar mest om det är svindyrt och han ändå inte kommer fram till något?) Eller kan man ringa/åka till någon Renault-verkstad?

    Det är inte så kul att vara orolig varenda gång man ska starta bilen, särskilt inte när man har barn som blir nervösa.

    #63446
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja i din sits (är själv 3 barnsfar-dock bilmekaniker) vore det kanske att rekommendera att låta en mindre tex Meca eller Mekonomen ansluten verkstad, kika över detta och med kontrollera just om några felkoder finns lagrade samt försöka finna på vad problemet ligger.

    Och att den ena nyckeln inte fungerar har i detta fall troligt ingen betydellse, men kan vara bara att byta batteriet i den nyckeln ändå så man har en i reserv att kunna använda bilen med. 🙂

    #63447
    speedytiger
    Deltagare

    Ja, jag måste väl det. *mutter*

    Min före detta var bra på bilar så jag har varit bortskämd. Nu är jag ju inte bortskämd längre och har ingen att fråga så man känner sig lite vilsen.

    Fick tid på fredag morgon i alla fall hos en bilmekaniker, som skulle koppla upp den och felsöka. Eller ska man söka sig till exempelvis Mekonomen som är snäppet ‘större’?

    Usch vad detta är svårt! 🙁

    #63448
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det är väl lätt hänt att bli “lite” bortskämd och tänker med det närmast på egna frun som alltid har en fullt fungerande bil att sätta sig i,,, men visst annars klarar man faktiskt av att fixa mycket på sin bil men just detta med denna typ av felsökning brukar det i längden löna sig med att låta få den undersökt speciellt om det egna kunnande i fråga är begränsad.

    Men nej så svårt är det väl inte,, 😉 men vet inte hur denne mek/verkstad du nu anlitat är,, men se vad som där kommer fram till och den behöver väl inte direkt vara sämre än någon annan, men återkom gärna med hur det går/gick. 🙂

    #63450
    speedytiger
    Deltagare

    Jo, jag bara ser pengarna få vingar och flyga iväg. Usch!
    Men man behöver ju kunna lita på bilen så jag får lämna in den och få kollat. Och hoppas att det inte är svindyrt.

    Knepiga bil, för i julas var vi bortresta i en vecka. Och hela den tiden var det jättekallt. Jag tänkte att den aldrig går igång igen. Men den startade på första försöket. Har gjort det så länge det har varit kallt. Det är därför jag blir så förbryllad.
    Bilar brukar väl vara tjurigare att starta när det är kallt än när det är milt. Så nåt fukt-känsligt skulle det väl kunna vara.

    #63452
    slirfeldt
    Deltagare

    Jovisst är det ett tråkigt kapitel att bara se slantarna flyga i väg,, och med detta en ballansgång på hur mycket man kan greja själv kontra hur driftopålitlig bil man har,, och med lite tur att ha någon “hemmamek” i dom egna krokarna kan ju med underlätt något.

    Men med din bil är det förmodligen något skitfel som ger dess fenomen och har själv hållit på för lite med dessa att kunna pricka in några mera “standardfel” för modellen, mer än att dess elektronik även kan göra en bilmek gråhårig (egna erfarenheter).

    Fast visst bukar bilar statistsikt sett krångla mer under den kalla årstiden och delvis på att i kyla tappas mycket energi ur bilars batterier, som då med halvslitna sådana fullständigt kan lämna in med första nattfrosten, såväl som just fukten kan göra sitt framför allt med den livsuppehållande elektroniken som det finns allt för mycket av i dagens bilar,,, 🙂

    #63578
    speedytiger
    Deltagare

    Jaha, nu är det så att det varit fruset sen jag skrev senast och bilen har fungerat prickfritt.
    Vilket väl påvisar lite att det är ett problem med fukt någonstans.
    Var nere hos bilmecken i fredags, men vi kom fram till att eftersom den fungerade bra nu i kylan så ska vi låta den vara till onsdag, kör dit igen och säger hur det går. Fortsätter det vara bra (dvs kallt) så avvaktar vi lite till.

    Nu är det ju -10 grader sådär och då verkar den trivas hur bra som helst. :confused: Märkliga bil!

    #63580
    zimbas
    Deltagare

    har samma problem med min bil. lämna in den förra vecka och måste bytas tändning till styrenhet, ny kostar ca 10000 och begagna ca 4000 men jag undrar hur kan jag hitta den är det nån som vet??

    #63584
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja klart verkar iaf vara fuktrelaterat problem och det kan vara så enkelt som en dåligt ansluten kontakt på tändsidan, men så typiskt att felsöka då detta kan fungar kanonbra så länge det är torr luft ute.

    Juancho: Är det tändmodul som menas med detta som du behöver byta på din bil?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?