HholmedalTrådstart2007-12-02Min sambos Saab 900 2.3i -94 har ett oregelbundet startproblem.
Nu det senaste har de dykt upp med några veckors mellanrum.
Startmotorn går runt men de låter som att de klickar innanför instrument panelen, samtidigt blinkar check engine lampan.
Efter några försök eller om man väntar en liten stund går den igång som vanligt utan klickandet. Kan hända närsomhelst om den stått över natten, nykörd o varm.
Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Haft inne på verkstad men hittar inga felkoder.
Vore tacksam för svar.
mvh Henrik
Hej
Har oxå en saab 900 2,3 -94 med samma problem, men det har varit oftare på slutet. Har haft de så här över ett år, men i fjol vintras gick den som den skulle. Det har oftast hänt när den varit halv-varm, typ gått in och handlat en halvtimma, nästan aldrig då den varit kall, bara om den blivit varm av sol??? Blir galen snart, har kollat det mesta nu känns det som, tempgivare, bränslepump mm. mm Den går alltid igång när jag rullar igång den.
Har ni fått lösning på problemet?
Mvh Marie
FFredriksson2008-03-16 · #har en saab 900i 2.0 -94
( utan tändkasset)
:mad: Är så jävla sur på min bil, har bytt bensin pumpen, kollat alla tändstift, bytt bränsle relät, bränsle filter, kolla alla jävla slangar, men den vägrar, kommer ingen gnista, skulle någon kunna skicka beskrivning på vart tändmodulen sitter?!?! skulle underlätta så himla mycket,
Allt går runt, el, startmotor men ingen gnista,
Snälla hjälp!
Tjenare....
hade samma problem med min saab 900 2,3 bytte ALLT och då menar jag allt...innan jag bestämmde mig för att byta topplocket då någon sa att de var de som var felet....
kom iaf fram till att felet var:
Kamaxeldrevets kil som håller fast den på kamaxeln hade gått sönder så de var bara drevet som snurrade och kamaxeln stod stilla,,,därav ingen gnista för att fördelaren sitter ihop med kamaxeln...
så de du kan göra är att skruva bort ventil kåpan (väldigt enkelt) och kolla så att kamaxlarna snurrar som dom ska när du vrider på startmotorn
Mvh Jonas
Om jag vore ni så skulle jag kolla jorden mellen motor och kaross
Ta en start kabel sätt den ena på motorn och den andra i karosen
hallå låter som det spökar i en hallgivare..