MMiss244Trådstart2007-09-15Har en volvo 244 som har börjat bli kinkig att kallstarta. Har jag haft i motorvärmaren går det bra men inte annars.
För det första så måste jag släppa nyckeln för att få den där sista gnistan som gör att den startar. Jag måste också hålla på ett tag att vrida nyckeln en stund annars så får jag inte gnistan heller.
Iom med det så luktar det bensin och det är ju inte så mysigt.
Har läst lite på andra inlägg och någon skrev nått om hall-nånting och tändmodulen. Funderar på tändningslåset och jordkablar (har putsat på de kablar jag vet om men det har inte hjälpt, sitter det nån kabel som inte syns i motorrummet?)
Ska byta alla tänddelar som stift, kablar, rotor mm men det verkar vara nått annat som spökar.
Hjälp en frustrerad tjej att få ordning på sin pärla :)
Motorn är en B230 A eller E (minns inte vilket men det kanske kvittar?)
B230A = Förgasare
B230E eller F = Insprutning
Årsmodell är också intressant/avgörande för felsökning och/eller ideér.
Som det låter på din beskrivning, att gnistan kommer när du släpper nyckeln så är nog det troligaste tändningslåset...
@Anders P 24754 wrote:B230A = Förgasare
B230E eller F = Insprutning
Årsmodell är också intressant/avgörande för felsökning och/eller ideér.
Det är en A. Kollade det sen. Har förgasare. Motorn är från en 80-talare. Bilen är en 75:a.
@spacecar 24760 wrote:Som det låter på din beskrivning, att gnistan kommer när du släpper nyckeln så är nog det troligaste tändningslåset...
Har haft funderingar på det åxå. Ska byta det samt alla tänddelar som ändå ska bytas. Tack för hjälpen!
Om jag inte missminner mig helt så går det att byta själva bakstycket på tändningslåset, så du fortfarande har samma nyckel, och det är ju där felet sitter isåfall.
Men har du tillgång till ett mätinstrument eller en testlampa så kan det ju vara en idé att mäta vid tändspolen först och se om det finns ström när nyckeln är i startläget.
Fast det troliga är som sagt att det inte finns det... Lycka till.