Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Startproblem volvo 945 b230FT aut -93

Startad av volvo_Fanatic · 2008-02-04 · 4 svar

volvo_FanaticTrådstart
Har en 945 turbo med automat som ibland får för sig att inte starta.

Tänkte söka lite experthjälp eftersom jag inte lyckats knäcka denna nöt än.

Problem;

Bilen startar perfekt när man åker till affären. När men sedan kommer ut och ska starta så är bilen stendöd. Alla lampor och instrumentering verkar fungera perfekt men startmotorn går ej runt. Det är inte minsta lilla liv i motorn inget klickande eller surrande. Men när man kopplar på starthjälp så hoppar den igång direkt.

Åtgärder:
Jag har mätt signal kabeln till solonied (12v) vid tändnings påslag.
Batterieet (12v) bytt solonied och Kollat jordflätor.

Detta fenomen brukar uppstå med ett par veckors mellanrum (Senast idag :evil: )

Är det nån som har ett bra tips?? Behöver verkligen få bukt på detta prolem.
lenaola
Oxid på batteripolerna det kan vara så enkelt om du har tur. Demontera polskorna från batteriet gör ordentligt rent bmed sandpapper på kontaktytorna (sandpapper) montera med vaselin flödigt överallt se till att dra åt rejält. Men det är nog inte detta fel om lamporna fortsäter funka om nyckeln är i startläget. Detta fel har symtomen: Allt dör när man sätter nyckeln i startläget, när man låter den fjädra tillbaka kommer allt sakta tillbaka.
Pele
@volvo_Fanatic 28697 wrote:
Har en 945 turbo med automat som ibland får för sig att inte starta.

Tänkte söka lite experthjälp eftersom jag inte lyckats knäcka denna nöt än.

Problem;

Bilen startar perfekt när man åker till affären. När men sedan kommer ut och ska starta så är bilen stendöd. Alla lampor och instrumentering verkar fungera perfekt men startmotorn går ej runt. Det är inte minsta lilla liv i motorn inget klickande eller surrande. Men när man kopplar på starthjälp så hoppar den igång direkt.

Åtgärder:
Jag har mätt signal kabeln till solonied (12v) vid tändnings påslag.
Batterieet (12v) bytt solonied och Kollat jordflätor.

Detta fenomen brukar uppstå med ett par veckors mellanrum (Senast idag :evil: )

Är det nån som har ett bra tips?? Behöver verkligen få bukt på detta prolem.


Likartat problem kan du få om startspärrskontakten har börjat ärga, är inte
100 på var den sitter, men på lite äldre automater sitter den på vänster sida nästan
ovanpå lådan.
Skaffa en rep-hamdbok för en billig penning så kan du läsa dig till var den sitter.

Pele
Natty
@Pele 28704 wrote:
Likartat problem kan du få om startspärrskontakten har börjat ärga, är inte
100 på var den sitter, men på lite äldre automater sitter den på vänster sida nästan
ovanpå lådan.
Skaffa en rep-hamdbok för en billig penning så kan du läsa dig till var den sitter.

Pele


Ja kolla kabelskorna på batteriet.. o kolla jord kabeln.

Sen kan det va startmotorn som är på upphällningen.

När den är död, prova att knacka på startmotorn med nått. Tror den går igång då:)
kgl
Nu har jag lämnat in min bil på volvo och hoppas på framgång..

Fler trådar i Hjälpforumet Bil