Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

startspärr?????

Startad av pegutt · 2010-01-29 · 14 svar

peguttTrådstart
Har en seat ibiza 99 som inte vill starta.Bilen går i gång i nåra sekunder sen dör.kan det vara startspärren som strular.Om det nu är det kan man skaffa en ny nyckel(har bara en)eller måste man lämna in bilen så dom får koda om?
slirfeldt
Inte hundra på hur dess indikering fungerar då startspärren går in, men mycket tyder på att så kan vara fallet men det är ingen blinksymbol som gör sig påmind under startförsöket eller om det står mer om detta i instruktionshandboken.

Men annars kan det vara aktuellt med omkodning av startnyckel från återförsäljaren som gäller,, men kom detta fenomen plötsligt?
sigge21
Tycker väl det låter lite mysko om det vore startspärren som spökar då jag tycker att den inte borde starta alls....men å andra sidan kan ju vad som helst strula med all elektronik dom stoppar in i bilarna!!
Rimsky
Men om du provar med startgas och den fortsätter att gå så kan du i så fall utesluta start spärren och inrikta dig på annan felsökning(bensinrelaterat).
Jonas Olsson
@Peter H 53622 wrote:
Inte hundra på hur dess indikering fungerar då startspärren går in, men mycket tyder på att så kan vara fallet men det är ingen blinksymbol som gör sig påmind under startförsöket eller om det står mer om detta i instruktionshandboken.

Men annars kan det vara aktuellt med omkodning av startnyckel från återförsäljaren som gäller,, men kom detta fenomen plötsligt?


Körde in i garaget skulle backa ut bilen starta ej
Jonas Olsson
@Honda 53632 wrote:
Men om du provar med startgas och den fortsätter att gå så kan du i så fall utesluta start spärren och inrikta dig på annan felsökning(bensinrelaterat).


Ska testa startgas
Jonas Olsson
@Peter H 53622 wrote:
Inte hundra på hur dess indikering fungerar då startspärren går in, men mycket tyder på att så kan vara fallet men det är ingen blinksymbol som gör sig påmind under startförsöket eller om det står mer om detta i instruktionshandboken.

Men annars kan det vara aktuellt med omkodning av startnyckel från återförsäljaren som gäller,, men kom detta fenomen plötsligt?


Lite intressant de där med mc:n du kör på etanol.Fick du ändra på mycke?
slirfeldt
Är som sagt inyte hundra på hur dess startspärr är konstruerat,, men logiskt är väl att ingen tändström finns alls men det finns bilar som kan tända till men sedan dö just på grund av aktiverad startspärr, men visst testa som föreslagit fortsätter den gå med startgas så kan ju detta med startspärren anhandlas direkt.

Edit: Jovisst det är inte bara egna bilarna som klippare som får smaka på spriten utan även dom hojar jag haft i min ägo dom senaste tio åren och med nuvarande KLR: en så är bara tämligen enkelt med denna enstånka och enda förgasaren att bestycka om.

Lågfart 40 byttes till 50
Huvudmunstycke 145 bytt till 170 samt 3 mm höjd bränslenål.

Ingenting har behövts göras åt chokemunstycke som bränsleblandnings skruv, till och med tomgångskruven är orörd och överlag känns hojen klart piggare då den i original även var strypt (då av den tidens försäkringklassning) och har nu rullat problemfritt rullat ett par år. :-)
berit
Tydliga symptom på STARTSPÄRR !
https://motorforum.nu/showthread.php?t=11441

Nycklar kan kodas in med VAGTacho :OO
slirfeldt
Jo symtomen tyder som sagt på startspärr relaterat även i detta fall,,,
MoPar 66
Fick inte med en kod som man kan trycka in om nyckel ej fungerar?
bert9l
Samma på min cordoba. Det ÄR startspärren.
porrjakob
Och när man gör omkodningen skall alla nycklar vara med annars kommer ev. glömda nycklar inte fungera.
fryxxx
Jag har 2 nycklar till min Seat Toledo-00. när jag startar med den ena nycklen,startar bilen och går i ca 2 sekunder, och med den andra nycklen så startar den hur fint som helst, och går därefter, du har nog som jag, Fel på Chipet i din nyckel;)
slirfeldt
Lite gammal tråd men bra erfarenhet till ämnet och det med brukar vara lite känsliga med dessa transpondrar att alltid funka,, :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil