FfreddandsonTrådstart2010-03-26Tjenare.
Har problem med min sharan vr6-99. Har nu vid två tillfällen tappat bromsverkan helt. Pedelen är stum och rör sig inte en millimeter utan är fast i översta läget. Känns som att trampa i betongolvet hemma...
Efter att jag stannat och stängt av bilen, låtit den stå ca 20 minuter har den fungerat igen. Har inte vågat kört mera med bilen efter att det här hände.
Kan det vara bromsservon som är slut? någon som har haft liknande problem?
tacksam för hjälp!
Under förutsättning att du har ett vakuum-förstärkt bromsservo så ska du i första hand undersöka slangarna om och i kring detta....
Tror inte Sharan finns med elektriskt bromsservo....vilket ger en svårare felsökning....
Då själva bromsservot (vakuum) går sönder brukar det höras, samt att det inte lagar sig självt...
På dieselbilar (kan finnas på bensinare också) har man en separat vakuumpump för att upprätthålla vakuumfunktionerna på motorn (inkl bromsservo), defekt vakuumpump kan ge sådana problem.
...liksom is-proppar, om man nu bor i den delen av världen där våren inte kommit :o
Att den är helt stum (verkligen inte en millimeter :eek:) skulle ju tyda på ett mekaniskt fel vid pedalen, bromsservot...knappast i huvudbromscylindern..:confused:
Hittade bilder avseende -99 motorkod AAA (en variant av 6:an)
Vakuum som synes...
Precis av denna beskrivna symtom verkar det inte vara direkt bromsservo relaterat om nu inte bromspedalen rör sig en millimeter utan är tvärstum, så skulle du börja kika hur det ser ut vid pedalstället och dess komponenter där det verkar vara något mer mekansikt fel och dessa finns inte mer elekriskt bromsservo, har inte ens detta på egna 02:an av liknande modell.
Får bli en långhelg under bilen. Hade problemet vart där hela tiden hade det vart enklare att hitta men när det bara dyker upp och sen försvinner är de värre.
Det är vakumservo på bilen. Ska göra som Dr Dolittle säger, kolla anslutningar och även kolla pedalmekaniken.
Har haft ispropp i en annan bil men då kändes det annorlunda.
Vad är de för typ av ljud man hör när servot går sönder? Det har hackat lite när jag startat men jag har trott att det vart kamkedjan som knackat innan motorn blivit varm. ska kolla den är ordenligt spänd och ifall den är ok så kanske ljudet kom från servon? Det lät ungefär som om något satt löst och rasslade. svårt att säga.
Tack för hjälpen då är jag kanske på rätt spår...
Det händer att vakuumservot går läck....pys-ljud....
Blir det helt stumt, måste det ju vara mekaniskt fel tycker man....börja med pedalstället!
Jag har fel på broms-servot på en annan vw och det är ju inte helt stum pedal, bara mycket mer tungtrampat.
(Sen vet jag felet också, kommer inget vacuum från dieselmotorn..)
I ditt läge skulle jag byta alla gummislangar i bromssystemet. En bromsslang kan se finfin ut på utsidan, och vara alldeles igenklottad på insidan - precis som kolesterol i blodådrorna.
.
Menar du mig? I alla fall har jag hittat felet, en trasig luft-ventil.. ska skriva ett sep inlägg om det.
Jodå, annars kan det vara stopp eller läckor i slangar.
Fast han som har stum pedal här har nog som sagt ett helt annat fel, inte servot?
@ Grobian: Mitt svar avsåg trådskaparen Freddanson. Kul att du hittade ditt fel :-)
Hur går det?
Vill inte föringa din upplevelse, men fler med mig tycker nog att det låter väldigt lustigt med en bromspedal som är hård som ett betonggolv för att 20 min senare vara normal igen.
@freddandson 56090 wrote:Tjenare.
Har problem med min sharan vr6-99. Har nu vid två tillfällen tappat bromsverkan helt. Pedelen är stum och rör sig inte en millimeter utan är fast i översta läget. Känns som att trampa i betongolvet hemma...
Efter att jag stannat och stängt av bilen, låtit den stå ca 20 minuter har den fungerat igen. Har inte vågat kört mera med bilen efter att det här hände.
Kan det vara bromsservon som är slut? någon som har haft liknande problem?
tacksam för hjälp!
Låter som bromservon, kolla även vacuumslangen, inte för att jag direkt tror att det är anledningen till det stora problemet men man kan aldrig kolla för mycket. En annan anledning skulle kunna vara huvudbromscylindern.
Mvh Janne