CChrister GustafsonTrådstart2002-11-19Hej!
Helljuset ligger på, när jag tar bort säkringarna till helljuset,
slocknar det vänstra men ej det högra och varningslampan.
Någon som har varit med något liknande?
Se gjärna bild på:
https://www.varmlandsfynd.com/helljus3.jpg
(helljus1.jpg, helljus2.jpg)
Christer
Har du extraljus monterade på bilen? Funkar dessa? Testa i så fall att bryta strömmen till dessa alt ta bort relät till dem.
Annars kan du prova att dra ur relät till helljuset och hjälper inte det måste du ha kortslutning någonstans eller ett jordfel.
CChrister Gustafson2002-11-19 · #
hp wrote:
Har du extraljus monterade på bilen? Funkar dessa? Testa i så fall att bryta strömmen till dessa alt ta bort relät till dem.
Annars kan du prova att dra ur relät till helljuset och hjälper inte det måste du ha kortslutning någonstans eller ett jordfel.
Har redan kopplat bort extraljusrelät, det finns väl inget relä till heljuset?
Christet
KKrister Lindholm2002-11-19 · #Leta efter ett relä med följande nummer: 0045452832
Det SKA vara ljusrelät på en MB 190
Det kan vara ljus knappen (strömbrytaren ) som de är kortis i pröva att ta ur kontakten och se om lyset slocknar . Jag har svårt att tro att det är ett relä fel om du har tagit ur säkringarna .
CChrister Gustafson2002-11-19 · #
johan wrote:
Det kan vara ljus knappen (strömbrytaren ) som de är kortis i pröva att ta ur kontakten och se om lyset slocknar . Jag har svårt att tro att det är ett relä fel om du har tagit ur säkringarna .
hej igen!
Det finns inget relä.
och om ni tittar på Elschemat, så verkar det att ha med varningslampan på instrumentet eller kabelmattan mellan helljuset högersida, men det
ska ju inte vara någon strömkabel med i kabelmattan som jag fattar.
Elscheman:
https://www.varmlandsfynd.com/helljus1.jpg ; helljus2.jpg ; helljus2.jpg
Christer
koppla iallafall bort stömställaren till lyset , och kolla om de slocknar. Alla bilar har ett ljusrelä.
CChrister Gustafson2002-11-19 · #
johan wrote:
koppla iallafall bort stömställaren till lyset , och kolla om de slocknar. Alla bilar har ett ljusrelä.
hej igen!
Ska koppla bort det i morgon, Bilel. sa att det inte fanns något Helljusrelär och jag hittar ej något på elschemat.
kolla schemat om du hittar något?
https://www.varmlandsfynd.com/helljus1.jpg
https://www.varmlandsfynd.com/helljus2.jpg
https://www.varmlandsfynd.com/helljus3.jpg
Christer
Matningen till helljusen ser ut att komma direkt från kombiomkopplaren (blinkersspaken) men om den skulle vara felaktig och ge matning även avslagen skulle det inte lysa om man tog bort säkringarna.
Det är ljusomkopplaren (nr 51) som matar kombiomkopplaren (nr 52, blinkersspaken) så jag tror inte heller på den.
Det kan vara säkringsdosan det är fel på när jag tänker efter (kan ärga om dosan sitter under huven). Då kan punkten F4 få ström fast säkringen är urtagen. Antingen det eller fel i instrumentpanelen kan orsaka felet. Förutsatt att du är säker på att det inte är några extraljus som ställer till det.
CChrister Gustafson2002-11-19 · #
hp wrote:
Om du tar bort säkringen till högerlyset (F4) och det fortfarande lyser ser det på schemat ut som att enda punkten det kan komma från är varningslampan i instrumentpanelen. Matningen till helljusen ser ut att komma direkt från helljusomkopplaren (blinkersspaken) men om den skulle vara felaktig och ge matning även avslagen skulle det inte lysa om man tog bort säkringarna.
Stämmer så ser jag det också. Jag kanske ska plocka ur varninglampan i instrumentet och se om det slocknar.
Christer
Jag redigerade mitt inlägg ovan lite...
CChrister Gustafson2002-11-19 · #
hp wrote:
Jag redigerade mitt inlägg ovan lite...
Det enda jag kan tänka mig nu är om det kommer ström från något annat ställe till varningslampan